30 tilbydere sjekket for utlevering av nummeropplysningsinformasjon
Nkom har gjennomført et omfattende tilsyn med 30 tilbydere av offentlige telefontjenester rundt utlevering av informasjon om telefonnummer. Det ble i perioden 2020-2021 avdekket avvik ved 24 av 30 tilbydere. – Vi håper tilsynet og resultatet gir aktørene større bevissthet om sitt ansvar og regler ved utlevering av nummeropplysninger, sier Inger Vollstad, seksjonssjef for telefoni og nummer i Nkom.
Informasjon om avvik
– Nkom har de siste årene fått informasjon om flere saker hvor tilbydere har utlevert opplysninger om reserverte telefonnumre, og hvor nummeropplysningsaktører så har publisert disse opplysningene. Vi valgte derfor å foreta et grundig tilsyn, som viste en rekke avvik. Aktørene er varslet, og de fleste avvik er nå rettet, sier seksjonssjef Inger Vollstad i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom), som vil følge opp enkelte aktører særskilt fremover.
Tilbydere skal etter ekomloven ikke overføre nummeropplysningsinformasjon om sluttbrukere som har hemmelig nummer, eller som har reservert seg mot utlevering til allmennheten.
Avvik og konklusjoner etter Nkoms tilsyn
Nkom publiserer nå tilsynsrapporten for perioden 2020-2021
– Vi konkluderer i vår rapport med at tilbyderne i hovedsak forvalter nummeropplysningsinformasjon i henhold til lover og regler. Men vi har funnet enkelte større avvik og flere mindre avvik, som i hovedsak dreier seg om retten til helt eller å delvis reservere seg mot utlevering til nummeropplysningstjenester, sier Vollstad.
Avvikene gjelder tilbydernes plikt til å til å tilby delvis reservasjon, samt pliktene til å gi informasjon, både til sluttbrukere og myndigheter. Tilsynet har også avdekket enkelte avvik som gjelder utlevering av reserverte telefonnummer. Det dreier seg i hovedsak om saker hvor sluttbrukere har bedt om fullstendig eller delvis reservasjon mot utlevering av sitt telefonnummer til nummeropplysningstjenester.
– Nkom konkluderer også med at ekombransjen som helhet må ta noe større ansvar for vurderinger av hvem det utleveres nummeropplysningsinformasjon til, og hvordan utleveringen foregår. Tilbyderne må altså selv innhente nødvendig dokumentasjon og foreta selvstendige vurderinger av aktører som ber om tilgang til nummeropplysningsinformasjon i henhold til utleveringsplikten, mener Vollstad.
Datatilsynet fører tilsyn med personvernregelverket
Nummeropplysningsvirksomheters videre bruk av utlevert nummerinformasjon er underlagt personvernregelverket, som Datatilsynet fører tilsyn med.
Her kan du lese mer om personvernregelverket
Om utleveringsplikten til nummeropplysningstjenester
Enhver tilbyder av offentlig telefontjeneste (tilbyder) som tildeler nummer til sluttbruker, plikter å gjøre nummeropplysningsinformasjon tilgjengelig for nummeropplysningsaktører i henhold til ekomforskriften § 6-3.
Tilbyderne skal ikke overføre nummeropplysningsinformasjon om sluttbrukere som har hemmelig nummer eller har reservert seg mot utlevering til allmennheten.
Det er tilbydernes selvstendige ansvar å påse at informasjon kun utleveres til tilbydere av opplysningstjeneste når informasjonen skal nyttes i nummeropplysningsvirksomhet, jf. ekomforskriften §§ 6-2 og 6-3.