Det sier direktør i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom), John-Eivind Velure. I dag er det Telenor som håndterer alle nødnummeranrop i Norge, men i flere andreeuropeiske land planlegger de, eller har allerede på plass, flere leverandører av nødnummertjenester.

I høst har det vært flere hendelser der problemer i Telenors mobilnett blant annet har medført at nødsamtaler til 110, 112 og 113 ikke kom gjennom. I en delrapport utarbeidet i forbindelse med oppfølgingen av alle fire hendelsene hos Telenor, anbefaler nå Nkom at også Norge får nødnummersentraler hos flere teleoperatører.

John-Eivind Velure
John-Eivind Velure, direktør i Nkom

– Nødnummer-tjenesten er av kritisk betydning for befolkningen, og det er åpenbart at nødetatene må sikre en løsning som gir andre muligheter enn i dag, og som gjør oss mindre avhengig av en leverandør, sier Velure.

Han sier videre:
–For å få en løsning på plass raskt er det viktig at norske myndigheter og bransjeaktører går sammen for å sikre Norge en tryggere løsning for nødnummertjenestene.

Slik er det i andre land
I Frankrike har alle teleoperatørene en linje inn til nødetatene.
I Sverige håndterer et offentlig eid selskap – SOS Alarm – 112 som et felles nummer for alle nødetatene, og tar imot nødnummeranrop fra alle teleoperatørene.
I Belgia har man nylig gått fra en til to nødnummertilbydere.
I Ungarn har man én leverandør i dag - som i Norge - men skal få et system med flere leverandører i 2025.
I Nederland og Portugal har man én nødnummerleverandør i dag, men planlegger å gå over til et system med flere tilbydere.

Karianne Tung
Digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung

–Hvis nødnummer er nede, kan i verste fall liv gå tapt. Rapporten som Nkom har utarbeidet gir en god oversikt over mulige tiltak for å styrke sikkerheten til nødnummertjenesten, og er et godt utgangspunkt for vårt videre arbeid, sier digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung.