Det sier direktør i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom), John-Eivind Velure. Han leder virksomheten som får ansvar for å koordinere forordningen for digitale tjenester (DSA) i Norge. I ny lov bllir det forbud mot adferdsbasert, eller målrettet, markedsføring mot mindreårige. Det legges særlig vekt på å beskytte barn og unge mot skadelig innhold og å forebygge at barn utvikler avhengighet.

Les mer om DSA betyr for deg

Statsråd i digitaliserings- og forvaltningsdepartementet, Karianne Tung sier det er på høy tid at norske forbrukere får større beskyttelse på nett.

Karianne Tung

– Nå starter regjeringen arbeidet med gjennomføringen av DSA som skal gjøre det tryggere å bruke internett og styrke forbrukernes rettigheter. Regelverket vil særlig bidra til økt beskyttelse av barn på internett. Vi stille mye strengere krav til store tek-giganter som Google, Meta, Temu og Amazon. Strengere regulering av disse selskapene er av svært høy prioritet for regjeringen, sier Tung.

Hun understreker at Nkom har lang erfaring med tilsynsarbeid:

–Det er viktig at vi som forbrukere får bedre klagemuligheter og konkrete steder vi kan henvende oss. Nkom har lang erfaring med tilsyn med aktørene i bransjen, og vil bidra med å sikre et trygt internett, sier Tung.

John-Eivind Velure

John-Eivind er glad for tilliten Nkom nå får:

–Vi er svært stolte over å få denne tilliten fra digitaliserings- og forvaltningsministeren. Vi har jobbet godt med dette lenge og har bygd opp kompetanse over tid, og nå med nytt ansvar skal vi styrke laget ytterligere. Ikke minst vil denne lovgivningen øke behovet for informasjon og veiledning til befolkningen, andre offentlige myndigheter og privat næringsliv.

Han sier videre: 
–Loven skal for eksempel redusere mengden desinformasjon og ulovlige produkter, og rett og slett gjøre at internett blir et tryggere digitalt rom med felles kjøreregler for alle. DSA blir et svært viktig regelverk for det norske markedet og norske internettbrukere, og det vil bidra til å beskytte demokratiet vårt bedre. Nå begynner jobben, og vi ser frem til å samarbeide med andre fagmyndigheter i Norge slik at loven kommer raskt på plass, avslutter Velure. 

Norske selskap omfattes av loven

Det er ikke endelig avklart hvilke norske selskaper som vil omfattes av loven, men dette er eksempler på bedrifter som kan omfattes: 

  • Schibsted Marketplaces/Vend fra ca. Q2/2025 (flere aktuelle plattformer og digitale markedsplasser, særlig FINN.no) 
  • Telenor, Telia, Lyse (rene formidlingstjenester og hostingtjenester) 
  • Domeneshop (og lignende domeneforhandlere i Norge) 
  • Story House Egmont (flere aktuelle plattformer og digitale forum, f.eks. Kvinneguiden.no, Blogg.no, Doktoronline.no, Diskusjon.no) 
  • Miinto, Tise, Jollyroom (og lignende nettbutikker/digitale markedsplasser) 

Ansvaret som norsk DSA-koordinator betyr blant annet: 

  • Håndheve regelverket: koordinatoren skal sikre at digitale plattformer overholder regelverket. Dette inkluderer å overvåke og dokumentere brudd på bestemmelsene. 
    Nasjonalt og internasjonalt samarbeid: koordinatoren skal samarbeide med Europakommisjonen, det europeiske DSA-rådet og kompetente myndigheter i Norge. 
    Sertifiseringer og godkjenninger: koordinatoren er ansvarlig for å sertifisere tvisteløsningsorganer og godkjenne betrodde varslere av ulovlig og skadelig innhold på internett. 
    Innhente data fra plattformene: koordinatoren kan be om data fra store digitale plattformer og søkemotorer for å undersøke og håndtere potensielle risikoer 

I tillegg vil det utpekes kompetente myndigheter med ansvar for spesifikke bestemmelser eller fagfelt i loven