Nkom har mottatt mange innspill til produktsmarkedsavgrensning av bredbåndsmarkedene
29. november 2021 inviterte Nkom bredbåndsaktører og andre interesserte til å gi innspill om produktmarkedsavgrensning til nye analyser av bredbåndsmarkedene. Frist for å gi innspill ble satt til 18. januar 2022.
– Vi har mottatt en rekke høringssvar som vi nå tar med oss videre i våre vurderinger av produktmarkedsavgrensning på sluttbrukernivå. Innspillene vil ha betydning for våre analyser og forslag knyttet til geografisk avgrensning og produktmarkedsavgrensning på grossistnivå, sier avdelingsdirektør i konkurranseavdelingen i Nkom, Hans Jørgen Enger.
Om høringen
Høringen som Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) publiserte 29. november 2021 gjelder produktmarkedsavgrensning på sluttbrukernivå.
14 høringssvar
Vi mottok 14 høringssvar innen fristen 18. januar 2022.
– Det umiddelbare inntrykket av høringssvarene er at bredbåndsaktørene har ulike synspunkter på hva som vil være en riktig produktmarkedsavgrensning på sluttbrukernivå, men det var også som forventet, sier avdelingsdirektør Enger.
Nkom vil nå gå nøye gjennom innspillene vi har mottatt og ta kontakt med høringsinstanser dersom vi har spørsmål.
Nkoms videre arbeid med ny SMP-analyse
– Vi forbereder også nå en høring om geografisk avgrensning av markedet eller markedene. Denne høringen kommer i løpet av første tertial, og her håper vi mange bredbåndsaktører igjen vil benytte muligheten til å gi innspill, avslutter Enger.