Regelverket trer i kraft i EU den 12. september 2025 og innebærer blant annet at skytjenesteleverandører skal sikre effektivt bytte av leverandør, mer åpenhet i overføringsprosesser og fjerning av byttekostnader. Dette er viktig for å sikre effektiv konkurranse i markedet for skytjenester.  

– For å styrke dataøkonomien i Norge og sikre et rettferdig marked, må myndighetene så tidlig som mulig veilede om hvordan regelverket skal forstås og håndtere mulige overlapp med andre nasjonale regler, sier Jan Gerhard Rødal, seniorrådgiver i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom).  

Et datamarked er en markedsplass hvor digitale data kjøpes, selges eller deles, enten som frittstående «produkter» eller som en integrert del av «tjenester». Rådata blir behandlet og gjort verdifulle, slik at bedrifter og organisasjoner kan bruke dem til å utvikle teknologi, produkter og løsninger. Dette skaper samarbeid og gir tilgang til data man ellers ikke ville hatt.
 

Ledende innen verdiskapning  

Nkom har nylig gjennomført en omfattende kartlegging av den norske dataøkonomien for å samle kunnskap til å håndtere og føre tilsyn med dataforordningen og relatert lovverk når dette innføres i Norge. Rapporten, avdekker hvordan Norge kan bli ledende innen digital verdiskapning og innovasjon ved bruk av data.  

– Tilgang til og deling av data er avgjørende for å lykkes med digitaliseringen. Men vi trenger mer kunnskap om hvordan dette kan gjøres på en sikker måte som respekterer grunnleggende verdier og konkurranse, sier Jan Gerhard Rødal. 

Verdifull kunnskap

Bedrifter med eksklusiv tilgang til data kan få et konkurransefortrinn, mens store internettplattformer kan dominere markedet ved å bruke data til å kontinuerlig forbedre egne tjenester gjennom stordataanalyse og nettverkseffekter.    

–  Dataforordningen vil være avgjørende for å styrke norsk dataøkonomi og fremme et konkurransedyktig og velfungerende marked. Større innblikk i disse markedene og verdikjedene er et verdifullt kunnskapsgrunnlag for Nkom, sier Rødal .

Dataøkonomi referer til all økonomisk aktivitet som bruker data. Dataøkonomien er avhengig av ulike aktører som har spesifikke roller i hvordan data flyter og skaper verdi. Data har blitt en viktig ressurs for digital transformasjon, innovasjon og verdiskaping.

Hovedfunn fra rapporten:

  • Norge har et sterkt fundament for en virksom dataøkonomi. Vi har mange digitalt aktive små- og mellomstore bedrifter (SMB), høy tillit til datadeling, bred tilgang til offentlige datasett, høyt nivå av digitale ferdigheter og god digital infrastruktur.  
     
  • Dataøkonomien forventes å utgjøre 5,4 % av BNP i 2025, med betydelige inntekter fra datasalg og tilhørende tjenester.   
     
  • Utstyr koblet til internett forventes å tredobles de neste fire årene, noe som også vil påvirke utvikling og bruk av kunstig intelligens (KI) i Norge.  
     
  • Offentlige virksomheter har utfordringer med prioritering av hvilke datasett som gjøres tilgjengelig for privat sektor, og med god nok kvalitet. Oppstartsbedrifter møter høye kostnader, et konservativt marked, og begrenset tilgang på risikovillig kapital.  
     
  • Rapporten anbefaler å støtte norske selskaper som utvikler dataanalyseløsninger, fremme utviklingen av KI, og veilede virksomheter på en måte som harmoniserer nytt dataregelverk med eksisterende nasjonale sektorreguleringer.