Med stigende renter, høye strømpriser og dyrere matvarer er mange på jakt etter gode tilbud ved slutten av november. Virke anslår at vi vil handle for om lag 16,1 milliarder under Black Week.

—Med økt netthandel er det også en fare for at svindlere våkner til liv. Når vi handler på nett er det mange lenker som sendes på SMS spesielt knyttet til levering av pakker, men også knyttet til betaling. Dersom vi har handlet flere steder i samme periode kan det være at vi blir litt mindre kritiske til hva vi trykker på. Det kan bli en kostbar affære. Det sier seniorrådgiver i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) Johannes Myhre Vallesverd.

Johannes Myhre Vallesverd_nkom.no.png
Johannes Myhre Vallesverd, seniorrådgiver i Nkom.

Ordet spoofing kan oversettes med lureri eller forledning.  I ekom-verden brukes begrepet om illegitim manipulering av telefonnummer. Formålet med manipulasjonen er å få anropet til å se ut som det kommer fra et kjent nummer eller en nummerserie du stoler på.

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet har i lengre tid arbeidet sammen med mobilselskaper for å redusere antall svindelforsøk. 

— Tiltakene stopper over en million svindelforsøk hver måned, så det er all grunn til å berømme mobiloperatørene. Likevel så ser vi utfordringer med SMS-basert svindel, såkalt «SMSishing» eller fisking og snoking etter informasjon via SMS. Vi ønsker at bransjen intensiverer arbeidet for å redusere denne svindelmetoden, sier Vallesverd. 

Her er ekspertens råd for å unngå Black Week svindel over SMS:

  1. Undersøk om avsenderadressen i SMSen ser korrekt ut. Selv om den fremstår korrekt  kan den være manipulert eller spoofet. 
  2. Tenk deg om før du klikker på lenker i en SMS. Les nøye og se etter om lenken ser korrekt ut. 
  3. Dersom du venter på en pakkelevering så bruk leverandørapper eller offisielle nettsider for å se etter informasjon.
  4.  Ikke oppgi bankkontoinformasjon eller BankID uansett om de sier de ringer fra banken eller politiet