Kritiske forstyrrelser på radiokommunikasjon i Norge

Nkom undersøker forstyrrelser på radiokommunikasjon, med hovedfokus på samfunnskritisk infrastruktur:

  • Samfunnsviktige nettverk og navigasjonssystemer
  • Forstyrrelser i mobilnettet

Eksempler på dette kan være forstyrrelser knyttet til GPS, 4G, 5G, maritim VHF kanal 16 eller satellitt-telefoner. 

For særdeles kritiske henvendelser, vennligst kontakt Nkoms beredskapsvakt direkte:

Beredskapsvakt: +47 22 33 17 00

Deretter ber vi at du sender en e-post til firmapost@nkom.no.

Generelle frekvensforstyrrelser på radiokommunikasjon

Nkom følger opp frekvensforstyrrelser på radiokommunikasjon innenfor tre kategorier: 

  1. Radiostøy der tilsyn/kontroll må utføres før man kan avdekke problemet
  2. Frekvensbruk iht. en gitt frekvenstillatelse (lisensiert frekvensbruk)
  3. Frekvensbruk iht. fribruksforskriften (ulisensiert frekvensbruk)

For en effektiv oppfølging, ber vi om at du identifiserer hvilken kategori din henvendelse gjelder. 

Generell instruks for undersøkelse av frekvensforstyrrelser

Ved mistanke om forstyrrelser anbefaler vi følgende tiltak:

  • Undersøk mulige tekniske feil som kan forårsake interferens
  • Sjekk antennekabler og kontakter for feil – radiosystemer er følsomme for uforutsette ytre forstyrrelser, ofte forårsaket av systemfeil eller defekte sender- eller mottaksenheter.
  • Test med eventuelle reserve-enheter hvis feilen er i selve utstyret

Innsending av henvendelser

Generelle henvendelser og spørsmål omkring radiostøy kan sendes til firmapost@nkom.no eller ta kontakt direkte med Nkoms regionkontorer.

For rask behandling, merk e-postens tittel med «Radiostøy», og inkluder følgende innhold: 

  • Varslerens kontaktinformasjon 
  • Forstyrrelsen omfang
  • Sted eller område der forstyrrelsen oppstår
  • Annen relevant informasjon som kan bidra til oppklaring