Retningslinjer for bredbåndsstøtte 2014-2024
Retningslinjene for offentlig støtte til bredbåndsutbygging er noe endret for hvert år i perioden 2014 - 2024. Her finner du korrekte retningslinjer og informasjon om tildelinger tilbake i tid.
Informasjonsbrosjyre til fylkeskommuner
Vi samlet nødvendig og nyttig informasjon for fylkeskommuner og kommuner for 2014 - 2023 om offentlig støtte til bredbåndsutbygging i et par brosjyrer. Brosjyrene finner du her både som nedlastbar pdf, under rapporter og dokumenter, og bladbar på nett. Den samme informasjonen finner du også her på denne siden.
Bladbar informasjonsbrosjyre om offentlig støtte til bredbåndsutbygging
Bladbar informasjonsbrosjyre om "Krav til statsstøtte trådløse bredbåndsaksessnett"
Dekningskart og dekningsinformasjon fra Nkom
Kartløsningen for dekningsundersøkelsen finner du her.
I kartløsningen er det mulig å finne detaljert dekningsinformasjon på det enkelte bygg ved å zoome inn. Her ligger det også mulighet for å velge forskjellige kartlag avhengig av teknologi og hastighetsklasser.
Oversikt over tildelinger 2014 - 2023
Tildelinger 2014
Nkom mottok 171 søknadaer fra 16 fylker i 2014. Til sammen ble det søkt om tilskudd for 713 mill. kroner. Stortinget hadde bevilget 160 mill. kroner i 2014 til bredbåndstilskudd.
Resultatet etter rangering først i fylkeskommunen, og endelig beslutning i Nkom, vurdert etter evalueringskriterier og total budsjettramme, var at 35 prosjekter fra 15 fylker fikk tilskudd.
Fylkesvis fordeling av tilskudd for 2014 er som følger:
Fylke | Søkt beløp | Søknader | Innvilget | Sum tilskudd |
---|---|---|---|---|
Aust-Agder | 8.021.000 | 14 | 2 | 700.000 |
Buskerud | 24.182.800 | 3 | 1 | 1.580.300 |
Finnmark | 49.818.270 | 15 | 3 | 4.885.310 |
Hedmark | 2.756.000 | 3 | 1 | 1.456.000 |
Hordaland | 23.540.000 | 8 | 1 | 3.100.000 |
Møre og Romsdal | 25.034.099 | 10 | 1 | 2.225.000 |
Nordland | 131.350.300 | 13 | 4 | 49.113.540 |
Nord-Trøndelag | 69.837.100 | 16 | 3 | 15.420.000 |
Oppland | 57.192.084 | 5 | 1 | 4.200.000 *) |
Rogaland | 60.718.000 | 14 | 1 | 2.050.000 |
Sogn og Fjordane | 61.091.888 | 4 | 2 | 39.532.050 |
Sør-Trøndelag | 47.936.455 | 18 | 1 | 850.000 |
Telemark | 45.101.000 | 14 | 2 | 3.150.000 |
Troms | 91.253.920 | 5 | 1 | 27.000.000 |
Vest-Agder | 9.390.528 | 28 | 11 | 4.130.028 |
Østfold | 6.150.000 | 1 | 0 | 0 |
Totalt | 713.373.444 | 171 | 35 | 159.392.228 |
*) Delbidrag til søknad 0095 Nordre land, ca. 4,2 mill. kroner.
Detaljert oversikt over innvilgede søknader:
Søknadsnummer | Kommune/søknad | Tilskudd | Utbygger | Planlagt dekning | Realisert dekning |
---|---|---|---|---|---|
Aust-Agder | |||||
0086 | Froland kommune, Risdal grend | 200.000 | Telenor | 37 | |
0101 | Vegårshei kommune, Ubergsmoen | 500.000 | Telenor | 111 | 118 |
Buskerud | |||||
0185 | Rollag kommune, fellesprosjekt i Numedal | 1.580.300 | Numedal fiber | ||
Finnmark | |||||
0003 | Loppa kommune | 1.025.000 | Telenor | 202 | |
0142 | Porsanger kommune, Indre Billefjord | 2.191.790 | Telenor | 79 | 123 |
0145 | Porsanger kommune, Olderfjord | 1.668.520 | Telenor | 45 | 50 |
Hedmark | |||||
0157 | Os kommune (Hedmark) | 1.456.000 | Infonett AS | 700 | 700 |
Hordaland | |||||
0167 | Meland kommune | 3.100.000 | BKK | 403 | 528 |
Møre og Romsdal | |||||
0154 | Halsa kommune | 2.225.000 | Svorka Bredbånd | 287 | |
Nordland | |||||
0007 | Hattfjelldal kommune, Hattfjelldal/Hemnes | 13.052.620 | Hattfjelldal kommune | 714 | |
0166 | Narvik kommune, Skjomen | 1.963.220 | Telenor | 112 | 224 |
0137 | Steigen kommune, Steigen/Tysfjord/Hamarøy | 14.387.700 | Nord-Salten Kraft | 857 | |
0208 | Vestvågøy kommune, Leknes m.fl. | 19.710.000 | Telenor | 1165 | |
Nord-Trøndelag | |||||
0102 | Lierne kommune | 11.300.000 | NTE | 400 | |
0029 | Namsos kommune, Vemundvik | 720.000 | Telenor | 140 | 145 |
0017 | Steinkjer kommune, Ogndal | 3.400.000 | NTE | 357 | |
Oppland | |||||
0095 | Nordre land kommune m/Etnedal og Søndre land | 4.200.000 | Telenor | ||
Rogaland | |||||
0152 | Suldal kommune | 2.050.000 | Suldal Elverk | 43 | 45 |
Sogn og Fjordane | |||||
0197 | Sogn og Fjordane fylkeskommune, søknad A1 | 19.985.170 | Sjå utbyggjarar | 1278 | 1845 |
0199 | Sogn og Fjordane fylkeskommune, søknad A2 | 19.546.880 | Sjå utbyggjarar | 1176 | 1844 |
Sør-Trøndelag | |||||
0062 | Tydal kommune | 850.000 | Infonett AS | 300 | 330 |
Telemark | |||||
0116 | Nome kommune | 2.650.000 | Telenor | 441 | 423 |
0022 | Tokke kommune | 500.000 | Telenor | 75 | 100 |
Troms | |||||
0107 | Tromsø kommune, distrikt | 27.000.000 | Telenor | 535 | |
Vest-Agder | |||||
0180 | Audnedal kommune, Grindheim/Botnan | 100.000 | Altifiber | 17 | |
0189 | Audnedal kommune, Øvre Ågedal/Selandsdalen | 150.000 | Altifiber | 50 | |
0126 | Farsund kommune, Grostøl/Åmland/Lindland | 350.000 | Altifiber | 167 | 107 |
0124 | Farsund kommune, Jølle/Stave/Ore | 350.000 | Altifiber | 156 | 156 |
0063 | Lindesnes kommune, Fjeldskår | 410.000 | Telenor | 50 | 30 |
0091 | Lyngdal kommune, Sådland | 650.000 | Telenor | 80 | 95 |
0127 | Marnardal kommune, Bjelland/Tønnesland | 397.028 | Altifiber | 111 | 83 |
0161 | Marnardal kommune, Høye/Brendebakke | 473.000 | Altifiber | 149 | |
0066 | Sogndalen kommune, Hortemo-Stokkeland | 450.000 | Telenor | 120 | |
0173 | Sirdal kommune, Øksendal m.fl | 500.000 | Telenor | 106 | |
0105 | Søgne kommune, Vestbygd | 300.000 | TDC | 30 | 27 |
Sum tilskudd | 159.392.228 |
Tildelinger 2015
Nkom mottok 173 søknader fra 18 fylker i 2015. Til sammen ble det søkt om tilskudd for 645 mill. kroner. Stortinget hadde bevilget 110 mill. kroner i 2015 til bredbåndstilskudd.
Resultatet etter rangering først i fylkeskommunen, og endelig beslutning i Nkom, vurdert mot evalueringskriterier og total budsjettramme, var at 32 prosjekt fra 15 fylker fikk tilskudd.
Fylkesvis fordeling av tilskudd for 2015 er som følger:
Fylke | Søkt beløp | Søknader | Innvilget | Sum tilskudd |
---|---|---|---|---|
Østfold | 3.820.000 | 4 | 1 | 500.000 |
Akershus | 1.500.000 | 1 | 0 | 0 |
Hedmark | 132.091.528 | 26 | 2 | 16.076.000 |
Oppland | 17.100.000 | 1 | 1 | 15.300.000 * |
Buskerud | 6.335.000 | 2 | 1 | 5.610.000 |
Vestfold | 57.580.000 | 5 | 0 | 0 |
Telemark | 45.790.000 | 11 | 2 | 4.380.000 |
Aust-Agder | 14.715.000 | 15 | 3 | 1.180.000 |
Vest-Agder | 9.070.000 | 18 | 3 | 670.000 |
Rogaland | 1.500.000 | 1 | 0 | 0 |
Hordaland | 21.079.000 | 6 | 2 | 11.500.000 |
Sogn og Fjordane | 40.584.000 | 5 | 2 | 18.560.000 |
Møre og Romsdal | 22.827.950 | 11 | 3 | 9.466.500 |
Sør-Trøndelag | 26.996.300 | 13 | 4 | 4.606.300 |
Nord-Trøndelag | 56.610.458 | 17 | 3 | 7.650.000 |
Nordland | 105.793.362 | 14 | 2 | 6.600.000 |
Troms | 34.500.000 | 5 | 1 | 5.000.000 |
Finnmark | 47.219.460 | 17 | 2 | 2.465.200 |
Totalt | 645.112.058 | 172 ** | 32 | 109.564.000 |
*) Søknadsbeløpet er noe avkortet innenfor tilgjengelig ramme
**) En søknad ble trukket under behandlingen
Detaljert oversikt over innvilgede søknader:
Søknadsnummer | Kommune/søknad | Tilskudd | Utbygger | Dekning (husstander) |
---|---|---|---|---|
Aust-Agder | ||||
0074 | Iveland kommune, Tingtjønn | 450.000 | Altifiber | 24 |
0108 | Vegårshei kommune, Fjordbygda | 430.000 | Telenor | 66 |
0110 | Lillesand kommune, Grimevann | 300.000 | Get | 16 |
Buskerud | ||||
0117 | Ål kommune, fellesprosjekt Hallingdal | 5.610.000 | Hallingdal kraftnett | 308 |
Finnmark | ||||
0169 | Måsøy kommune | 1.925.000 | InfraNord | 51 |
0135 | Porsanger kommune, Kistrand | 540.200 | InfraNord | 25 |
Hedmark | ||||
0085 | Ringsaker kommune, Nes og Helgøya | 8.900.000 | Eidsiva | 1200 |
0065 | Nord-Odal kommune | 7.176.000 | Telenor | 345 |
Hordaland | ||||
0055 | Austrheim kommune og Radøy | 8.000.000 | Telenor | 1350 |
0131 | Masfjorden kommune | 3.500.000 | Telenor | 235 |
Møre og Romsdal | ||||
0034 | Smøla kommune | 3.980.000 | NEAS | 370 |
0052 | Vestnes kommune, Tresfjord | Annulert | ||
0041 | Gjemnes kommune | 3.094.000 | Telenor | 224 |
Nordland | ||||
0116 | Vågan kommune | 3.000.000 | Trollfjord bredbånd | 650 |
0205 | Vega kommune | 3.600.000 | Hagen teleconsult | 307 |
Nord-Trøndelag | ||||
0029 | Fosnes kommune | 2.700.000 | Telenor | 132 |
0042 | Steinkjer kommune, Henning/Sparbu/Kringla | 3.750.000 | NTE | 425 |
0118 | Inderøy kommune, Vuddugrenda | 1.200.000 | NTE | 60 |
Oppland | ||||
0101 | Vågå kommune, fellesprosjekt Nord-Gudbrandsdal Søknadsbeløpet er noe avkortet for å komme innenfor tilgjengelig ramme | 15.300.000 | Telenor | 1000 |
Sogn og Fjordane | ||||
0053 | Sogn og Fjordane fylkeskommune, søknad A3 | 9.440.000 | 629 | |
0015 | Sogn og Fjordane fylkeskommune, søknad A1 | 9.120.000 | 632 | |
Sør-Trøndelag | ||||
0075 | Sør-Trøndelag fylkeskommune – søknad nr.1 | 1.177.500 | 221 | |
0076 | Sør-Trøndelag fylkeskommune – søknad nr.2 | 1.465.000 | 200 | |
0160 | Melhus kommune | 1.250.000 | Telenor | 370 |
0090 | Oppdal kommune | 713.800 | Vitnett | 215 |
Telemark | ||||
0111 | Bø kommune | 2.900.000 | Midt-Telemark Breiband | 267 |
0115 | Sauherad kommune | 1.480.000 | Midt-Telemark Breiband | 241 |
Troms | ||||
0031 | Salangen kommune | 5.000.000 | Trollfjord Bredbånd | |
Vest-Agder | ||||
0081 | Vennesla kommune, Kile | 300.000 | Telenor | 89 |
0113 | Songdalen kommune, Spikkeland - Øvland | 250.000 | Altifiber | 35 |
0125 | Åseral kommune, Austegard | 120.000 | Altifiber | 30 |
Østfold | ||||
0187 | Rømskog kommune | 500.000 | Dataservice | 45 |
Sum tilskot: | 109.564.000 |
Sør-Trøndelag fylkeskommune – søknad nr.1
Kommune/søknad | Prosjekt | Utbygger |
---|---|---|
Bjugn/Ørland | Kalvå - Eide | Rissa kraftlag |
Roan | Vik - Vikatunet | Rissa kraftlag |
Roan | Straum | Telenor |
Åfjord | Strand - Eid | Telenor |
Sør-Trøndelag fylkeskommune – søknad nr.2
Kommune/søknad | Prosjekt | Utbygger |
---|---|---|
Bjugn | Gjølga - Ny Jord | Breiband.no |
Holtålen | Aunegranda | Telenor |
Holtålen | Hessdalen | Telenor |
Åfjord | Stjern - Forfot | Telenor |
Breibandløftet 2015 – Prosjekt A1
Kommune | Prosjekt | Utbyggjar |
---|---|---|
Balestrand | Dragsvik - Lunde - Tjugum | Sognenett |
Gaular | Bringeland-Skilbrei-Lunde | Telenor |
Jølster | Stardalen, Klakegg, Førs, Håheim, Skrede | Enivest |
Lærdal | Borgund (Sjurhaugen – Maristova) | Telenor |
Naustdal | Horne - Vevring- Redal | Enivest |
Stryn | Loen - Lodalen - Rake - Oppheim - Marså | Stryn Energi as |
Vågsøy | Nave | Enivest |
|
Breibandløftet 2015 – Prosjekt A3
Kommune | Prosjekt | Utbyggjar | |||
---|---|---|---|---|---|
Fjaler | Grytøyra og Våge område | Telenor | |||
Førde | Holsen | Enivest | |||
Gloppen | Myklebustdalen | Enivest | |||
Hornindal | Svor, Kjøs og Maurset | Enivest | |||
Høyanger | Ullebø – Langeneset | Telenor | |||
Luster | Dale i Luster | Sognenett | |||
Sogndal | Øvstedalen | Sognenett | |||
Solund | Ytrøy og Lundøy | Enivest |
Tildelinger 2016
Nkom mottok 102 søknader fra 15 fylker i 2016. Til sammen ble det søkt om tilskudd for 465 mill. kroner. Stortinget hadde bevilget 126,5 mill. kroner i 2016 til bredbåndstilskudd.
Resultatet etter rangering først i fylkeskommunen, og endelig beslutning i Nkom, vurdert mot evalueringskriterier og total budsjettramme, var at 30 prosjekt fra 14 fylker fikk tilskudd.
Fylkesvis fordeling av tilskudd for 2016 er som følger:
Fylke: | Søkt beløp: | Søknader | Innvilget: | Sum tilskudd: |
---|---|---|---|---|
Aust-Agder | 7.150.000 | 6 | 2 | 1.990.000 |
Finnmark | 22.436.070 | 17 | 3 | 1.349.170 |
Hedmark | 35.051.450 | 10 | 3 | 7.692.450 |
Hordaland | 25.113.800 | 5 | 1 | 6.800.000*) |
Møre og Romsdal | 30.993.000 | 7 | 1 | 4.750.000 |
Nordland | 51.439.500 | 7 | 2 | 10.377.500 |
Nord-Trøndelag | 81.159.750 | 16 | 4 | 16.015.000 |
Oppland | 42.328.000 | 4 | 1 | 7.248.000 |
Rogaland | 13.953.000 | 6 | 1 | 4.103.000 |
Sogn og Fjordane | 40.044.000 | 3 | 2 | 30.249.000 |
Sør-Trøndelag | 33.740.000 | 5 | 2 | 18.890.000 |
Telemark | 24.106.000 | 8 | 4 | 4.950.000 |
Troms | 31.307.000 | 5 | 2 | 7.026.000 |
Vest-Agder | 4.290.000 | 2 | 2 | 4.290.000 |
Vestfold | 22.762.500 | 1 | 0 | 0 |
Totalt | 465.874.070 | 102 | 30 | 125.730.120 |
*) Søknadsbeløpet er avkortet innenfor tilgjengelig ramme
Detaljert oversikt over innvilgede søknader:
RF-nr | Kommune/søknad | Tilskudd | Utbygger | Dekning (husstander) |
---|---|---|---|---|
Aust-Agder | ||||
0098 | Aust-Agder fylkeskommune (Froland/Vegårshei) | 1.420.000 | 259 | |
0059 | Aust-Agder fylkeskommune (Grimstad/Froland) | 570.000 | 96 | |
Finnmark | ||||
0063 | Hammerfest kommune | 525.000 | Telenor | 30 |
0075 | Porsanger kommune, Ytre Billefjord | 374.170 | Infra Nord | 17 |
0065 | Nordkapp kommune | 450.000 | Infra Nord | 17 |
Hedmark | ||||
0122 | Stange kommune | 5.392.450 | 245 | |
0074 | Trysil kommune, Vestby | 300.000 | Telenor | 62 |
0123 | Trysil kommune, Slettås | 2.000.000 | Telenor | 132 |
Hordaland | ||||
0025 | Lindås kommune | 6.800.000*) | 644 | |
Møre og Romsdal | ||||
0016 | Vanylven kommune | 4.750.000 | Telenor | 605 |
Nordland | ||||
0066 | Sømna kommune | 7.500.000 | 656 | |
0117 | Evenes kommune | 2.877.500 | Telenor | 149 |
Nord-Trøndelag | ||||
0004 | Levanger kommune, Halsan | 1.830.000 | NTE | 103 |
0053 | Steinkjer kommune, Stod-Breide | 1.500.000 | 150 | |
0008 | Vikna kommune, Kystgruppen - A | 11.685.000 | 324 | |
0105 | Høylandet kommune | 1.000.000 | 60 | |
Oppland | ||||
0096 | Sør-Aurdal kommune, Valdres – søknad nr.1 | 7.248.000 | 681 | |
Rogaland | ||||
0084 | Vindafjord kommune | 4.103.000 | Haugaland Kraft | 332 |
Sogn og Fjordane | ||||
0001 | Sogn og Fjordane fylkeskommune – søknad A | 23.974.000 | 1423 | |
0069 | Sogn og Fjordane fylkeskommune – søknad B | 6.275.000 | 423 | |
Sør-Trøndelag | ||||
0023 | Sør-Trøndelag fylkeskommune – søknad nr.1 | 3.540.000 | 459 | |
0112 | Sør-Trøndelag fylkeskommune – søknad nr.2 | 15.350.000 | 730 | |
Telemark | ||||
0048 | Vinje kommune | 500.000 | Vest-Telemark kraftlag | 30 |
0051 | Nissedal kommune | 1.000.000 | Vest-Telemark kraftlag | 50 |
0116 | Kviteseid kommune | 300.000 | 120 | |
0046 | Bamble kommune | 3.150.000 | Telenor | 390 |
Troms | ||||
0127 | Harstad kommune | 3.126.000 | 233 | |
0045 | Bardu kommune | 3.900.000 | Nordix Data | 200 |
Vest-Agder | ||||
0056 | Vest-Agder fylkeskommune (Hægebostad m.fl.) | 2.385.000 | 260 | |
0057 | Vest-Agder fylkeskommune (Vennesla m.fl.) | 1.905.000 | 350 |
Tildelinger 2017
Nkom mottok 142 søknader fra 17 fylker i 2017. Til sammen ble det søkt om tilskudd for 589 mill. kroner. Stortinget hadde bevilget138,7 mill, kroner i 2017 til bredbåndstilskudd.
Resultatet etter rangering først i fylkeskommunen, og endelig beslutning i Nkom, vurdert mot evalueringskriterier og total budsjettramme, var at 40 prosjekt fra 15 fylker fikk tilskudd.
Fylkesvis fordeling av tilskudd for 2017 er som følger:
Fylke | Søkt beløp | Søknader | Innvilget | Sum tilskudd |
---|---|---|---|---|
Akershus | 8.000.000 | 2 | 1 | 5.000.000 |
Aust-Agder | 7.910.000 | 2 | 1 | 750.000 |
Buskerud | 12.300.000 | 4 | 2 | 3.800.000 |
Finnmark | 23.465.000 | 6 | 1 | 1.600.000 |
Hedmark | 106.374.138 | 43 | 10 | 22.377.000 |
Hordaland | 16.110.000 | 5 | 1 | 6.000.000 |
Møre og Romsdal | 39.814.527 | 11 | 3 | 4.052.400 |
Nordland | 80.145.797 | 17 | 4 | 11.446.910 |
Nord-Trøndelag | 56.227.150 | 17 | 7 | 26.109.650 |
Oppland | 99.817.500 | 5 | 1 | 15.280.000*) |
Rogaland | 24.425.000 | 7 | 0 | 0 |
Sogn og Fjordane | 59.087.800 | 3 | 1 | 24.104.800 |
Sør-Trøndelag | 13.974.160 | 4 | 1 | 3.575.000 |
Telemark | 12.625.000 | 7 | 4 | 8.575.000 |
Troms | 26.000.000 | 6 | 1 | 4.500.000 |
Vest-Agder | 1.675.000 | 2 | 2 | 1.675.000 |
Østfold | 800.000 | 1 | 0 | 0 |
Totalt | 588.751.072 | 142 | 40 | 138.845.760 |
*) Søknadsbeløpet er avkorta innafor tilgjengelig ramme
Detaljert oversikt over innvilgede søknader:
RF-nr | Kommune/søknad | Tilskudd |
---|---|---|
Akershus | ||
0050 | Nes kommune | 5.000.000 |
Aust-Agder | ||
0035 | Vergårshei kommune | 750.000 |
Buskerud | ||
0147 | Krødsherad kommune | 1.900.000 |
0068 | Sigdal kommune | 1.900.000 |
Finnmark | ||
0122 | Lebesby kommune | 1.600.000 |
Hedmark | ||
0009 | Eidskog kommune, Vest | 1.112.000 |
0151 | Engerdal kommune, Drevsjø S | 600.000 |
0134 | Engerdal kommune, Sømådalen | 1.050.000 |
0026 | Grue kommune | 6.260.000 |
0105 | Rendalen kommune, Finstad - Unsetbrenna | 1.050.000 |
0126 | Tolga kommune | 3.810.000 |
0005 | Trysil kommune, Landsjøåsen - Galåsen | 850.000 |
0054 | Tynset kommune | 1.959.000 |
0044 | Åmot kommune, Osdalen | 520.000 |
0064 | Åsnes kommune | 5.166.000 |
Hordaland | ||
0071 | Masfjorden kommune | 6.000.000 |
Møre og Romsdal | ||
0069 | Halsa kommune | 470.000 |
0081 | Tingvoll kommune | 2.582.400 |
0083 | Vanylven kommune | 1.000.000 |
Nordland | ||
0015 | Bindal kommune | 3.056.910 |
0012 | Rødøy kommune | 1.870.000 |
0094 | Sørfold kommune | 3.000.000 |
0079 | Vevelstad kommune | 3.520.000 |
Nord-Trøndelag | ||
0025 | Flatanger kommune | 3.699.588 |
0075 | Inderøy kommune | 900.000 |
0057 | Levanger kommune, Ytterøy | 7.000.000 |
0073 | Lierne kommune, Leirbakken | 520.000 |
0070 | Steinkjer kommune | 5.000.000 |
0029 | Stjørdal kommune, Langstein | 980.000 |
0016 | Verdal kommune | 8.010.062 |
Oppland | ||
0154 | Gran kommune, Hadeland-regionen | 15.280.000 *) |
Sogn og Fjordane | ||
0002 | Sogn og Fjordane fylkeskommune - søknad A2 | 24.104.800 |
Sør-Trøndelag | ||
0080 | Sør-Trøndelag fylkeskommune | 3.575.000 |
Telemark | ||
0095 | Kragerø kommune | 3.175.000 |
0107 | Seljord kommune | 400.000 |
0031 | Skien kommune | 3.000.000 |
0164 | Tokke kommune | 2.000.000 |
Troms | ||
0172 | Balsfjord kommune | 4.500.000 |
Vest-Agder | ||
0124 | Lyngdal kommune | 1.200.000 |
0074 | Søgne kommune | 475.000 |
*) Søknadsbeløpet er avkortet innenfor tilgjengelig ramme
Tildelinger 2018
Fylke | Fordeling samlet 2018 | Samlet statlig støtte 2018 i kr |
---|---|---|
Akershus | 3,8 % | 5 697 999 |
Aust-Agder | 2,2 % | 3 335 790 |
Buskerud | 3,0 % | 4 546 732 |
Finnmark | 4,3 % | 6 455 380 |
Hedmark | 7,0 % | 10 437 181 |
Hordaland | 5,6 % | 8 325 674 |
Møre og Romsdal | 11,6 % | 17 295 938 |
Nordland | 13,3 % | 19 979 404 |
Oppland | 4,3 % | 6 375 864 |
Oslo | 0,0 % | - |
Rogaland | 3,5 % | 5 222 383 |
Sogn og Fjordane | 11,5 % | 17 240 073 |
Telemark | 3,2 % | 4 793 042 |
Troms | 4,5 % | 6 683 313 |
Trøndelag | 13,4 % | 20 073 775 |
Vest-Agder | 3,7 % | 5 484 040 |
Vestfold | 2,2 % | 3 270 005 |
Østfold | 3,0 % | 4 483 408 |
Norge totalt | 100,0 % | 149 700 000 |
Tildelinger 2019
Fylke | Fordeling samlet 2019 | Samlet statlig støtte 2019 i kr |
---|---|---|
Akershus | 7,5 % | 18 775 388 |
Aust-Agder | 3,6 % | 9 021 394 |
Buskerud | 3,9 % | 9 865 046 |
Finnmark | 2,8 % | 7 003 874 |
Hedmark | 11,0 % | 27 369 623 |
Hordaland | 4,3 % | 10 794 353 |
Møre og Romsdal | 6,9 % | 17 211 283 |
Nordland | 12,1 % | 30 133 774 |
Oppland | 6,0 % | 15 077 510 |
Oslo | 0,0 % | - |
Rogaland | 3,9 % | 9 815 747 |
Sogn og Fjordane | 4,0 % | 9 932 705 |
Telemark | 2,8 % | 7 081 342 |
Troms | 4,4 % | 10 911 520 |
Trøndelag | 18,0 % | 44 887 215 |
Vest-Agder | 4,3 % | 10 659 625 |
Vestfold | 1,0 % | 2 527 217 |
Østfold | 3,5 % | 8 682 383 |
Norge totalt | 100 % | 249 750 000 |
Tildelinger 2020
Fylke | Fordeling samlet 2020 | Samlet statlig støtte 2020 i kr |
---|---|---|
Agder | 6,1 % | 24 736 934 |
Innlandet | 18,5 % | 75 099 790 |
Møre og Romsdal | 6,7 % | 27 021 197 |
Nordland | 9,6 % | 38 827 029 |
Oslo | 0,2 % | 939 255 |
Rogaland | 4,8 % | 19 527 810 |
Troms og Finnmark | 4,9 % | 20 069 708 |
Trøndelag | 13,4 % | 54 559 627 |
Vestfold og Telemark | 8,9 % | 36 251 903 |
Vestland | 8,0 % | 32 520 113 |
Viken | 18,9 % | 76 731 633 |
Norge totalt | 100,0 % | 406 285 000 |
Tildelinger 2021
Fylke | Fordeling | Samlet statlig |
Agder | 5,7 % | 20 575 318 |
Innlandet | 16,8 % | 61 215 534 |
Møre og Romsdal | 5,2 % | 18 803 707 |
Nordland | 10,2 % | 37 074 281 |
Oslo | 0,1 % | 377 808 |
Rogaland | 4,9 % | 17 817 506 |
Troms og Finnmark | 6,3 % | 22 767 802 |
Trøndelag | 13,0 % | 47 422 608 |
Vestfold og Telemark | 8,8 % | 31 984 658 |
Vestland | 8,3 % | 30 388 763 |
Viken | 20,8 % | 75 654 015 |
Norge totalt | 100,0 % | 364 082 000 |
Tildelinger 2022
Fylkeskommune | Fordeling 2022 | Statlig støtte 2022 i kr |
Agder | 3,7 % | 11 253 274 |
Innlandet | 19,7 % | 59 886 523 |
Møre og Romsdal | 4,3 % | 13 222 081 |
Nordland | 13,1 % | 40 019 974 |
Oslo | 0,2 % | 759 433 |
Rogaland | 4,4 % | 13 542 696 |
Troms og Finnmark | 6,5 % | 19 734 428 |
Trøndelag | 12,3 % | 37 620 657 |
Vestfold og Telemark | 6,6 % | 19 968 276 |
Vestland | 8,0 % | 24 469 568 |
Viken | 21,1 % | 64 171 089 |
Totalt |
| 304 648 000 |
Tildelinger 2023
Fylkeskommune | 2023-bevilgning |
Agder | 16 164 838 |
Innlandet | 69 626 686 |
Møre og Romsdal | 17 568 185 |
Nordland | 50 384 732 * |
Oslo | 2 050 403 |
Rogaland | 16 227 421 |
Troms og Finnmark | 26 404 562 |
Trøndelag | 49 100 943 |
Vestfold og Telemark | 20 491 097 |
Vestland | 33 151 627 |
Viken | 69 981 507 |
* Inkludert tilleggsbevilgning fra KDD på kr 8.467.000,- i juli 2023
I tillegg har alle fylkeskommunene fått tillatelse til å overføre ubrukte midler fra perioden 2018 til 2022. Dette utgjør i overkant av 230 millioner kroner.
Fylkeskommune | Ubrukte midler, 2018-2022 |
Agder | 0 |
Innlandet | 23 918 345 |
Møre og Romsdal | 0 |
Nordland | 0 |
Oslo | 759 433 |
Rogaland | 13 542 696 |
Troms og Finnmark | 0 |
Trøndelag | 89 921 764 |
Vestfold og Telemark | 0 |
Vestland | 27 969 568 |
Viken | 75 702 367 |
Tilskuddsordningen 2014 - 2023
Nkom forvaltet den statlige tilskuddsordningen for bredbåndsutbygging fra og med 2014 til og med 2019. Fra 2018 ble ordningen forvaltet av Nkom i samspill med fylkeskommunene. Fra 2020 overtok fylkeskommunene ansvaret for ordningen. Midler som er tildelt i de enkelte år, skal følge kravene og retningslinjene som gjelder for ordningen det året de ble tildelt. (Tabell over midler)
2014 til 2017
- Nkom forvaltet tilskuddsordningen
- Ordningen var notifisert hos ESA, og reglene for denne ordningen følger av notifiseringsvedtaket finner du her.
- Kommunene sendte søknad direkte til Nkom om støtte til utbygging av bredbånd av enkelte prosjekter i deres respektive kommune.
- Nkom tildelte midler etter et sett kriterier fastsatt av departementet.
- Tildelingen var utelukkende basert på disse kriteriene og uavhengig av den faktiske dekningen i kommunen eller i fylket
- De nasjonale retningslinjene for ordningen 2014 – 2017.
2018
- Nkom forvaltet tilskuddsordningen i samråd med fylkeskommunene
- Ordningen var fra 2018 meldt inn under gruppeunntaksforordningen (GBER).
- Hver fylkeskommune fikk en økonomisk ramme for tilskudd fordelt etter den faktiske dekningen av bredbåndstilbud i hvert fylke.
- Fylkeskommunene håndterte og prioriterte prosjekter innen eget fylket, og sendte en prioritert liste av prosjekter til Nkom med tilskuddsbehov innenfor den økonomiske rammen som hvert fylke hadde fått.
Fordelingsnøkkel 2018
For hvert fylke var det lik vekting av områder uten tilbud om bredbånd med nedlastningshastighet på minst 10 Mbit/s, og antall husholdninger som kun har tilbud om bredbånd med nedlastningshastighet, i intervallet 10 til 30 Mbit/s.
Krav til ordningen:
- Krav slik de følger av gruppeunntaksforordningen for bredbåndsstøtte (GBER)
- Støttemidler skal gå til utbygging av NGA-bredbånd, det vil si bredbånd med nedlastningshastighet på minst 30 Mbit/s.
- Minst 50 prosent av midlene i det enkelte fylket skal prioriteres i områder som ikke har tilbud om 10 Mbit/s nedlastningshastighet.
- 100 prosent dekning i det geografiske området som har fått støtte
- Prosjektene skal være teknologinøytrale og det stilles krav om minst 25 prosent lokal medfinansiering på fylkeskommunalt nivå.
- Grossisttilgang i tilgrensende områder på rimelige vilkår
- Det skal være ekstra rørkapasitet dersom støttemidlene gikk til å etablerer rør eller kanaler
- Det er en karenstid på fire uker fra standardtilbud for grossisttilgang er publisert, før kontrakt med bindingstid kan inngås med sluttkunder
For mer detaljert informasjon, se retningslinjer og akseptskjema her.
2019
- Nkom forvaltet tilskuddsordningen i samråd med fylkeskommunene
- Ordningen var meldt inn under samme gruppeunntaksforordning (GBER) som i 2018.
- Kravene i ordningen var i hovedsak de samme som i 2018
- Kravet til at minst 50 prosent av midlene i det enkelte fylket skulle prioriteres i områder som ikke har tilbud om 10 Mbit/s nedlastningshastighet ble fjernet
Fordelingsnøkkel 2019
For den ordinære tildelingen i statsbudsjettet, ble fordelingsnøkkelen basert på antall husholdninger i hvert fylke, som enten ikke hadde et tilbud om bredbånd med en nedlastningshastighet på minst 10 Mbit/s, eller hadde et tilbud i intervallet 10-30 Mbit/s, utelukkende basert på Telenors kobbernett.
I revidert budsjett ble fordelingsnøkkelen basert på de husholdningene som hadde et tilbud under 30 Mbit/s, utelukkende basert på Telenors kobbernett.
Endringer fra 2018 til 2019
Følgende punkter var nye i 2019:
- Prosjekter i kommuner som ikke oppfylte kravene i forskrift om ledninger i offentlig veg, skulle ikke tildeles støttemidler.
- Fylkeskommunene har ansvar for at det skjer en samlet konkurranseutlysning for fylkeskommunen.
- Minst 80 prosent av husstandene i fylket som tilbys bredbånd gjennom denne støtteordningen, skal være husstander som mangler et tilbud om bredbånd med en nedlastningshastighet på minst 10 Mbit/s, eller har bredbånd med en nedlastningshastighet i intervallet 10-30 Mbit/s basert på Telenors kobbernett.
Kriteriene var de samme for både den ordinære bevilgningen og ekstrabevilgningen i revidert budsjett. For mer detaljert informasjon, se retningslinjer og akseptskjema her.
2020
- Fylkeskommunene har overtatt ansvaret med å forvalte ordningen i eget fylke
- Fylkeskommunen melder støtteordningen inn under gruppeunntaksforordning (GBER)
- Fylkeskommunene melder inn støtteordningen under GBER for ett kalenderår.
- Nkom har en aktiv faglig veilederrolle for bruken av støttemidlene, blant annet når det gjelder spørsmål om statsstøtteregelverket og tredjepartstilgang.
- Samme rammebetingelser og vilkår for bruk av midlene som i 2019
- Rammene for ordningen gjøres kjent i et oppdragsbrev til hvert fylke, sammen med en kunngjøring av tildelt beløp.
- Det er gjort noen endringer i kriteriene rundt fordelingsnøkkel
Fordelingsnøkkel 2020
Fordelingsnøkkelen er basert på siste tilgjengelige tall for bredbåndsdekningen, målt etter antall husholdninger i fylket uten tilbud om bredbånd, med nedlastningshastighet på minst 100 Mbit/s, i spredtbygde områder.
Endringer fra 2019 til 2020
Følgende punkter ble fjernet i 2020:
- Kravet til at minst 80 prosent av husstander i fylket som tilbys bredbånd gjennom ordningen, må mangle tilbud om bredbånd med minst 10 Mbit/s nedlastningshastighet, eller ha bredbånd med nedlastningshastighet i intervallet 10 – 20 Mbit/s, basert på Telenors kobbernett.
- Reservasjonen mot å tildele støttemidler til kommuner som ikke oppfyller kravene i forskrift om ledninger i offentlig veg.
For mer detaljert informasjon, se retningslinjer og akseptskjema.
2021
- Fylkeskommunen forvalter ordningen i eget fylke lik 2020
- Retningslinjer og øvrige krav er også i all hovedsak lik 2020 – ordningen.
For mer detaljert informasjon, se retningslinjer og akseptskjema her.
Fordelingsnøkkel 2021
Fordelingsnøkkelen er basert på siste tilgjengelige tall for bredbåndsdekningen, målt etter antall husholdninger i fylket uten tilbud om bredbånd, med nedlastningshastighet på minst 100 Mbit/s, i spredtbygde områder.
Kravene i ordningen fra 2018 og frem til 2021 er i hovedsak slik for både ordinære bevilgninger og ekstrabevilgninger i de enkelte år.
- Krav slik de følger av gruppeunntaksforordningen for bredbåndsstøtte (GBER).
- Støttemidler skal gå til utbygging av NGA-bredbånd, det vil si bredbånd med nedlastningshastighet på minst 30 Mbit/s eller høyere.
- 100 prosent dekning i det geografiske området som har fått støtte.
- Prosjektene skal være teknologinøytrale og det stilles krav om minst 25 prosent lokal medfinansiering på fylkeskommunalt nivå.
- Grossisttilgang i tilgrensende områder på rimelige vilkår.
- Det skal være ekstra rørkapasitet dersom støttemidlene gikk til å etablerer rør eller kanaler.
- Det er en karenstid på fire uker fra standardtilbud for grossisttilgang er publisert, før kontrakt med bindingstid kan inngås med sluttkunder.
2022
- Fylkeskommunen forvalter ordningen i eget fylke lik 2021
- Retningslinjer og øvrige krav er også i all hovedsak lik 2020 – ordningen
For mer detaljert informasjon, se retningslinjer og akseptskjema her.
Fordelingsnøkkel 2022
Fordelingsnøkkelen er basert på en vektet fordeling mellom andel av gjenstående husstander i spredtbygde områder uten tilgang til 100 Mbit/s nedlastning, estimert tilskuddsbehov for utbygging av bredbåndstilbud med minimum 100 Mbit/s til 100 prosent av husstandene og virksomhetene, og estimert tilskuddsbehov for utbygging av bredbåndstilbud med minimum 1 Gbit/s til 95 prosent av husstandene og virksomhetene.
Endringer fra 2021 til 2022
Kravene i ordningen er i hovedsak de samme som i 2021, men følgende punkt ble endret i 2022:
- Støttemidler skal gå til utbygging bredbånd med nedlastningshastighet på minst 100 Mbit/s og 10 Mbit/s opp eller høyere.
- Kravet til lokale bidrag økes fra 25 % til 30 % av tilskuddssummen som fylkeskommunen får tildelt av departementet.
Nytt i ordningen for 2022
Fylkeskommunen må ta direkte kontakt med utbyggere som har tatt på seg dekningsforpliktelse etter 5G-auksjonen september 2021, for å undersøke deres eventuelle utbyggingsplaner i de aktuelle områdene.
2023
- Fylkeskommunen forvalter ordningen i eget fylke lik 2022
- Ny versjon av GBER gir en del endringer av ordningen sammenlignet med 2022
- Nasjonal høring gjennomføres av Nkom
For mer detaljert informasjon, se retningslinjer og akseptskjema her.
Fordelingsnøkkel 2023
Fordelingsnøkkelen er basert på en vektet fordeling mellom andel av gjenstående husstander i spredtbygde områder uten tilgang til 100 Mbit/s nedlastning, estimert tilskuddsbehov for utbygging av bredbåndstilbud med minimum 100 Mbit/s til 100 prosent av husstandene og virksomhetene, estimert tilskuddsbehov for utbygging av bredbåndstilbud med minimum 1 Gbit/s til 95 prosent av husstandene og virksomhetene, og andel kommuner med sentralitetsindeks 5 eller 6.
Endringer fra 2022 til 2023
Det ble noen vesentlige endringer i ordningen fra 2022 til 2023, spesielt knyttet til hastighetskravene.
- Ny terskelverdi hvor kravet er at i områder med eksisterende/planlagt utbygging med hastigheter under 100 Mbit/s, så skal nytt tilbud være på minimum 300 Mbit/s ned og 100 Mbit/s opp.
- Det er også en terskelverdi for områder med eksisterende/planlagt utbygging med hastigheter under 30 Mbit/s. Her skal nytt tilbud være på minimum 100 Mbit/s ned og en fordobling av eksisterende hastighet opp.
- Det er nå mulig å gi støtte til drift i tillegg til investeringer.
- Kravet til investeringer skjerpes ved at støtten må medføre markant forbedring i det støttede nettet.
- Nkom gjennomfører for første gang nasjonal høring av dekning og kommersielle utbyggingsplaner. Mobiloperatørene følges spesielt godt opp med tanke på kommersielle planer knyttet til 5G – rabatten. Fylkeskommunen gis anledning til å gjennomføre supplerende høringer.
Reglene om offentlig støtte før endringen av GBER i norsk rett juni 2022
Les mer om reglene om offentlig støtte før endringen
Fra GBER artikkel 52 og kapitlene I til III, sammenfattes kravene til lovlig støtte i følgende underpunkter som vi informerer om her. Dette er ikke å anse som en uttømmende beskrivelse av regelverket, men en sammenfatning av de viktigste punktene.
ESA sine retningslinjer slik de lød før endringen juni 2022, kan anvende som et supplement til forståelsen av regelverket i GBER. De kan leses her.
Kartlegge markedet
Fullstendig informasjon om krav til kartlegging av markedet finner du her (GBER art. 52 nr.3 og ESAs retningslinjer pkt 3.3 avsnittene 69 til 73)
Årlig foretar Nkom en kartlegging av bredbåndsdekningen på husstandsnivå i Norge, også kalt dekningsundersøkelsen. På bakgrunn av denne informasjonen produseres det kartgrunnlag over bredbåndsdekningen for hver enkelt kommune. For å anvende støttemidlene, må prosjekteier undersøke at det ikke for det aktuelle området allerede foreligger et bredbåndstilbud eller planer om kommersiell utbygging de nærmeste tre årene.
Hva er eksisterende infrastruktur i området?
Dersom det finnes tilbud til husholdninger og virksomheter med en hastighet på 30 Mbit/s eller høyere per i dag, så er det ikke grunnlag for å bygge ut med offentlig støtte. Dersom det eksisterende tilbudet har lavere hastighet, så kan det være grunnlag for å bygge ut med offentlig støtte.
Kartlegging av utbyggingsplaner i de kommende 3 år
Det må kartlegges med en høring i markedet, om det foreligger planer for å bygge ut bredbånd med en nedlastningshastighet på 30Mbit/s eller høyere, definert som Neste Generasjons Aksessnett (NGA), i det aktuelle området.
Nærmere spesifisering av NGA finnes i GBER artikkel 2 punkt 138 – se også ESAs retningslinjer pkt. 3.1 og 3.3.
Høring på Doffin i fire uker
Høringen skal gjøres ved en veiledende kunngjøring på Doffin i minst fire uker. I tillegg kan det også tas kontakt med bredbåndstilbydere som opererer i området.
Definisjon av investeringskostnader
Investeringskostnader er kostnader til utbygging av bredbånd, og ikke drift. (GBER art. 52. nr 2) Midler fra den offentlig støtteordningen kan ikke gå til kostnader akkumulert i planleggingsfasen av et utbyggingsprosjekt, eller til drift/vedlikehold av bredbåndsnett.
Investeringskostnader som kan få støtte er definert som kostnader til utbygging av:
- passiv bredbåndsinfrastruktur
- bredbåndsrelatert bygge- og anleggsarbeid
- grunnleggende bredbåndsnett
- neste generasjons aksessnett (NGA)
Krav til anskaffelsesprosessen
Prosessen med å finne tilbyder som kan bygge ut og operere infrastrukturen, skal gjennomføres i henhold til nasjonale regler om offentlige anskaffelser og GBER art. 52 pkt. 4. Overordnet skal det være en prosess som er åpen, ikke-diskriminerende og gir likebehandling, med objektive evalueringskriterier. Produktet som etterspørres skal være teknologinøytralt.
Anskaffelsen skal gjøres på bakgrunn av det mest økonomisk fordelaktig tilbud. I enkelte tilfeller med få tilbud, så må tilbudene vurderes av et kompetent eksternt organ. Ved anskaffelser for å finne en tilbyder som skal bygge ut og operere infrastruktur, er det ikke tillatt å benytte prosesser med begrenset tilbudskonkurranse/anbudskonkurranse, eller å benytte konsesjonskontrakt som avtalegrunnlag.
Krav til grossisttilgang
Grossisttilgang er tredjepartstilgang/engrostilgang til infrastruktur.
I GBER artikkel 2 punktene 135-139 og artikkel 52 punkt 5, beskrives hva som ligger i kravet til grossist-tilgang. Oppsummert må tilbyder/utbygger som mottar offentlig støtte til utbygging av bredbåndsinfrastruktur, tilby bredest mulig aktiv og passiv grossisttilgang på rimelige og ikke-diskriminerende vilkår.
Valgmuligheter for sluttbruker
Bakgrunnen for kravet til grossisttilgang er at andre operatører i markedet skal kunne være med å konkurrere på produkter med den valgte tilbyder. Dette skaper en sunn konkurranse, valgmuligheter for sluttbruker og motvirker regionale monopol i markedet.
Grossisttilgang i minst sju år
Grossisttilgang skal gis i minst sju år, mens rettigheten til grossisttilgang til føringsvei og stolper skal ikke være tidsavgrenset.
Bredest mulig aktiv og passiv grossisttilgang
Bredest mulig grossisttilgang inkluderer, med utgangspunkt i nåværende teknologi, minst følgende produkter:
- Fibernett: Tilgang til føringsvei, stolper, mørk fiber, fysisk eller virtuell fysisk tilgang til aksesslinjen (VULA) og bitstrømstilgang.
- Kabel-TV-nett: Tilgang til føringsvei og stolper, og bitstrømstilgang.
- Passiv nettinfrastruktur: Tilgang til føringsvei, stolper, mørk fiber, fysisk eller virtuell fysisk tilgang til aksesslinjen.
- xDSL-baserte bredbåndsnett (kobber): Fysisk tilgang til aksesslinjen, bitstrømstilgang.
- Mobilnett og faste trådløse nett: bitstrømstilgang, tilgang til master, til backhaul-nett.
- Satellittbasert kommunikasjon: bitstrømstilgang.
Plikt til etablering av ekstra kapasitet i føringsveier
Der det gis offentlig støtte til etablering av føringsvei i bakken, skal den være stor nok til å romme minst ett ekstra kablet nett. Kapasiteten i slike føringsveier skal være tilstrekkelig til at det ekstra nettet kan bygges ut med enten punkt-til-punkt, eller punkt-til-multipunkt topologi, uavhengig av hvilken topologi utbygger selv velger.
Plikten til å etablere ekstra kapasitet i føringsveier gjelder også kablede deler av nett, der siste strekningen til sluttkunden er basert på for eksempel mobil- eller fast trådløs teknologi.
Kontraktsmaler for grossisttilgang
Bredbåndsbransjen har i samarbeid med Nkom utarbeidet et sett med kontraktsmaler for grossisttilgang. Kontraktsmalene kan benyttes som utgangspunkt for utarbeidelse av en avtale mellom utbygger og tilgangskjøpere i statsstøttede bredbåndsnett. Kontraktsmalene ligger som en samlet nedlastning og kan hentes ned her.
Rimelige og ikke-diskriminerende vilkår
Prisen for grossisttilgang skal bygge på prinsipper som står i prisveilederen. Salg til sluttbruker kan først finne sted 4 uker etter at standardavtaler har ligget lett tilgengelig på tilbyders nettsider. Forutsetningen for rimelige og ikke-diskriminerende vilkår, er at utbygger tilbyr tilgang for tilgangskjøpere i minst 6 måneder, før tjenesten kobles opp overfor sluttbrukerne.
Anskaffelsesprosessen
Utbygger må redegjøre overfor prosjekteier hvordan kravene om tilgangsforpliktelser skal oppfylles, eksempelvis i tilbudsskjema.
Tekstforslag til utbyggingskontrakter
Nkom har utarbeidet forslag til tekster som anbefales å brukes i kontrakter som inngås for utbygging av statsstøttet bredbåndsnett. Forslagene er utarbeidet slik at de klargjør ansvarsforholdet partene har, og sikrer at reglene for offentlig støtte er oppfylt. I dokumentet "Forslag kontraktstekster" ligger følgende forslag til punkter:
- Kontraktsforslag innledningsvis som regulerer motstrid mellom ulike dokumenter
- Kontraktsforslag om krav etter støtteregelverket
- Kontraktsforslag om plikt til å gi nødvendig informasjon i forhold til støtteregelverket (gjelder for støtteordningen til og med tildeling 2019)
- Kontraktsforslag om plikt til å gi nødvendig informasjon i forhold til støtteregelverket (gjelder for støtteordningen fra og med tildeling 2020)
Følgende vedlegg bør inntas i kontrakten mellom fylkeskommune/kommune og utbygger:
- KDDs retningslinjer for det året støtten blir tildelt
- ESA-notifiseringen (dersom støtten er gitt i tråd med denne)
- GBER
Rapportering
Sluttrapportering for midler tildelt etter 2020
Fylkeskommunen rapporterer bruk av midlene til Nkom når prosjektene er ferdige.
For midler tildelt i 2020, er siste frist for sluttrapportering 18. april 2022.
For midler tildelt i 2021 er siste frist for sluttrapportering 1. oktober 2023.
For midler tildelt i 2022 er siste frist for sluttrapportering 1. oktober 2024.
For midler tildelt i 2023 er siste frist for sluttrapportering 1. oktober 2025.
Unntak fra fastsatt frist for rapportering kan bare gis av KDD.
Mal for sluttrapportering av 2020-midler senere
Sluttrapportering for midler tildelt før 2020
Fylkeskommunen rapporterer bruk av midlene til Nkom når prosjektene er ferdige, og senest to år etter at midlene er utbetalt. Dersom prosjektene ikke er ferdigstilt innen fristen, skal fylkeskommunen melde fra om dette med en ferdigstillelsesplan innen samme frist.
Mal for sluttrapportering av midler fra 2018 og 2019
Krav til bruk av søknadsmidler
Fylkeskommunene får tildelt statlige midler etter en fordelingsnøkkel som utarbeides årlig av KDD, i samråd med Nkom. Det kan velges ulike prosedyrer for utvelgelse av utbyggingsområder som får støtte. Noen fylkeskommuner velger en søknadsbasert ordning fra kommunene, andre fylkeskommuner gjennomfører kartleggingen selv. Uansett valg av prosedyre, er det fylkeskommunen som må sikre at områdene som blir valgt ut, er støtteberettigede.
I forbindelse med utvelgelse av utbyggingsområder, så må det gjøres et grundig forberedende arbeid. Begrunnelsen for dette ligger i de rettslige kravene fra ESA. Vi gir deg her hovedpunktene for det forberedende arbeidet.
- Det må lages et kartomriss av det aktuelle området, og skaffes en oversikt over antall fastboende og virksomheter i området. Fra 2023 er det også krav om adresselister.
- De må lages en oversikt over den eksisterende dekningen i det aktuelle området.
Kartgrunnlaget for en slik oversikt, kan hentes ut av den årlige dekningsundersøkelsen som Nkom utarbeider. - Det må gjennomføres en offentlig høring for å kartlegge om det foreligger kommersielle planer for utbygging i det aktuelle området. Fra 2023 kan en basere seg på Nkom sin høring.
- Det må gjøres en grundig kartleggingsprosess for å få et mest mulig riktig og reelt kostnadsestimat.
- Det må kartlegges hvilke tilleggsløsninger som finnes for finansiering. I Norge er det stilt krav om at det skal være et lokalt bidrag. Størrelsen varierer etter tildelingsår..
Lokalt bidrag består av støtte fra fylke, kommune, private aktører og egeninnsats (dugnad).
Nasjonalt bredbåndsråd (NBR) har i 2018 fastsatt satser for personinnsats, timesats, sats for graving av grøfter. Satsene fremkommer i de nasjonale retningslinjene for ordningen det aktuelle året. - Det er fylkeskommunene som avgjør hvordan tilskuddsmidler skal benyttes i eget fylke.
For det aktuelle prosjektet vil opplysningene som er fremskaffet, være viktig grunnlagsinformasjon for prosessen videre. Nkom presiserer at detaljert informasjon videre i denne artikkelen også må leses nøye.
Informasjonsfilm
Nkom har laget en kort informasjonsfilm som gir deg en rask oversikt over offentlig støtte til bredbåndsutbygging.
Merk følgende, fra og med 2022 er det et nytt krav om at støtten som tildeles må gi minimum 100 Mbit/s. I filmen ved 1 minutt og 17 sekunder sies det 30 Mbit/s, det skal fra 2022 være 100 Mbit/s. Dette kravet er i 2023 ytterligere skjerpet.