Informasjonsbrosjyre til fylkeskommuner

Vi  samlet nødvendig og nyttig informasjon for fylkeskommuner og kommuner for 2014 - 2023 om offentlig støtte til bredbåndsutbygging i et par brosjyrer. Brosjyrene finner du her både som nedlastbar pdf, under rapporter og dokumenter, og bladbar på nett. Den samme informasjonen finner du også her på denne siden.

Bladbar informasjonsbrosjyre om offentlig støtte til bredbåndsutbygging
Bladbar informasjonsbrosjyre om "Krav til statsstøtte trådløse bredbåndsaksessnett"

Dekningskart og dekningsinformasjon fra Nkom

Kartløsningen for dekningsundersøkelsen finner du her.

I kartløsningen er det mulig å finne detaljert dekningsinformasjon på det enkelte bygg ved å zoome inn. Her ligger det også mulighet for å velge forskjellige kartlag avhengig av teknologi og hastighetsklasser.

Oversikt over tildelinger 2014 - 2023

Tildelinger 2014

Nkom mottok 171 søknadaer fra 16 fylker i 2014. Til sammen ble det søkt om tilskudd for 713 mill. kroner. Stortinget hadde bevilget 160 mill. kroner i 2014 til bredbåndstilskudd.

Resultatet etter rangering først i fylkeskommunen, og endelig beslutning i Nkom, vurdert etter evalueringskriterier og total budsjettramme, var at 35 prosjekter fra 15 fylker fikk tilskudd.

Fylkesvis fordeling av tilskudd for 2014 er som følger:

FylkeSøkt beløpSøknaderInnvilgetSum tilskudd
Aust-Agder8.021.000142700.000
Buskerud24.182.800311.580.300
Finnmark49.818.2701534.885.310
Hedmark2.756.000311.456.000
Hordaland23.540.000813.100.000
Møre og Romsdal25.034.0991012.225.000
Nordland131.350.30013449.113.540
Nord-Trøndelag69.837.10016315.420.000
Oppland57.192.084514.200.000 *)
Rogaland60.718.0001412.050.000
Sogn og Fjordane61.091.8884239.532.050
Sør-Trøndelag47.936.455181850.000
Telemark45.101.0001423.150.000
Troms91.253.9205127.000.000
Vest-Agder9.390.52828114.130.028
Østfold6.150.000100
Totalt713.373.44417135 159.392.228

*) Delbidrag til søknad 0095 Nordre land, ca. 4,2 mill. kroner. 

Detaljert oversikt over innvilgede søknader: 

SøknadsnummerKommune/søknadTilskuddUtbyggerPlanlagt dekningRealisert dekning
Aust-Agder
0086Froland kommune, Risdal grend200.000Telenor37  
0101Vegårshei kommune, Ubergsmoen500.000Telenor111  118
Buskerud
0185Rollag kommune, fellesprosjekt i Numedal1.580.300Numedal fiber  
Finnmark
0003Loppa kommune1.025.000Telenor202  
0142Porsanger kommune, Indre Billefjord2.191.790Telenor79  123
0145Porsanger kommune, Olderfjord1.668.520Telenor45  50
Hedmark
0157Os kommune (Hedmark)1.456.000Infonett AS700700 
Hordaland
0167Meland kommune3.100.000BKK403 528 
Møre og Romsdal
0154Halsa kommune2.225.000Svorka Bredbånd287  
Nordland
0007Hattfjelldal kommune, Hattfjelldal/Hemnes13.052.620Hattfjelldal kommune714  
0166Narvik kommune, Skjomen1.963.220Telenor 112  224
0137Steigen kommune, Steigen/Tysfjord/Hamarøy14.387.700Nord-Salten Kraft857  
0208Vestvågøy kommune, Leknes m.fl.19.710.000Telenor1165  
Nord-Trøndelag
0102Lierne kommune11.300.000NTE400  
0029Namsos kommune, Vemundvik720.000Telenor140  145
0017Steinkjer kommune, Ogndal3.400.000NTE357  
Oppland
0095Nordre land kommune m/Etnedal og Søndre land4.200.000Telenor   
Rogaland
0152Suldal kommune2.050.000Suldal Elverk43  45
Sogn og Fjordane
0197Sogn og Fjordane fylkeskommune, søknad A119.985.170 Sjå utbyggjarar1278  1845
0199Sogn og Fjordane fylkeskommune, søknad A219.546.880 Sjå utbyggjarar1176  1844
Sør-Trøndelag
0062Tydal kommune850.000Infonett AS300 330
Telemark
0116Nome kommune2.650.000Telenor441 423 
0022Tokke kommune500.000Telenor75  100
Troms
0107Tromsø kommune, distrikt27.000.000Telenor535  
Vest-Agder
0180Audnedal kommune, Grindheim/Botnan100.000Altifiber17  
0189Audnedal kommune, Øvre Ågedal/Selandsdalen150.000Altifiber50  
0126Farsund kommune, Grostøl/Åmland/Lindland350.000Altifiber167 107 
0124Farsund kommune, Jølle/Stave/Ore350.000Altifiber 156  156
0063Lindesnes kommune, Fjeldskår410.000Telenor50  30
0091Lyngdal kommune, Sådland650.000Telenor80  95
0127Marnardal kommune, Bjelland/Tønnesland397.028Altifiber111  83 
0161Marnardal kommune, Høye/Brendebakke473.000Altifiber149  
0066Sogndalen kommune, Hortemo-Stokkeland450.000Telenor 120  
0173Sirdal kommune, Øksendal m.fl500.000Telenor 106  
0105Søgne kommune, Vestbygd300.000TDC30  27
 Sum tilskudd159.392.228   

Tildelinger 2015

Nkom mottok 173 søknader fra 18 fylker i 2015. Til sammen ble det søkt om tilskudd for 645 mill. kroner. Stortinget hadde bevilget 110 mill. kroner i 2015 til bredbåndstilskudd. 

Resultatet etter rangering først i fylkeskommunen, og endelig beslutning i Nkom, vurdert mot evalueringskriterier og total budsjettramme, var at 32 prosjekt fra 15 fylker fikk tilskudd.

Fylkesvis fordeling av tilskudd for 2015 er som følger:

FylkeSøkt beløpSøknaderInnvilgetSum tilskudd
Østfold3.820.00041500.000
Akershus1.500.00000
Hedmark132.091.52826 216.076.000 
Oppland17.100.000115.300.000 *
Buskerud 6.335.00015.610.000 
Vestfold57.580.0000
Telemark45.790.00011 24.380.000 
Aust-Agder14.715.00015 31.180.000 
Vest-Agder9.070.00018 3670.000 
Rogaland1.500.0000
Hordaland21.079.000211.500.000 
Sogn og Fjordane40.584.000218.560.000 
Møre og Romsdal22.827.95011 39.466.500 
Sør-Trøndelag26.996.30013 44.606.300 
Nord-Trøndelag56.610.45817 37.650.000 
Nordland105.793.36214 26.600.000 
Troms34.500.00015.000.000 
Finnmark47.219.46017 22.465.200 
Totalt645.112.058172 ** 32109.564.000 

*) Søknadsbeløpet er noe avkortet innenfor tilgjengelig ramme
**) En søknad ble trukket under behandlingen

Detaljert oversikt over innvilgede søknader: 

SøknadsnummerKommune/søknadTilskuddUtbyggerDekning (husstander)
Aust-Agder
0074Iveland kommune, Tingtjønn450.000Altifiber 24
0108Vegårshei kommune, Fjordbygda430.000Telenor 66 
0110Lillesand kommune, Grimevann300.000Get 16 
Buskerud
0117Ål kommune, fellesprosjekt Hallingdal5.610.000Hallingdal kraftnett 308 
Finnmark
0169Måsøy kommune1.925.000InfraNord 51 
0135Porsanger kommune, Kistrand540.200InfraNord 25 
Hedmark
0085Ringsaker kommune, Nes og Helgøya8.900.000Eidsiva 1200 
0065Nord-Odal kommune7.176.000Telenor 345 
Hordaland
0055Austrheim kommune og Radøy8.000.000Telenor 1350
0131Masfjorden kommune3.500.000Telenor 235 
Møre og Romsdal
0034Smøla kommune3.980.000NEAS 370 
0052Vestnes kommune, TresfjordAnnulert  
0041Gjemnes kommune3.094.000Telenor 224 
Nordland
0116Vågan kommune3.000.000Trollfjord bredbånd 650 
0205Vega kommune3.600.000Hagen teleconsult 307 
Nord-Trøndelag
0029Fosnes kommune2.700.000Telenor 132 
0042Steinkjer kommune, Henning/Sparbu/Kringla3.750.000 NTE 425 
0118Inderøy kommune, Vuddugrenda1.200.000 NTE 60 
Oppland
0101Vågå kommune, fellesprosjekt Nord-Gudbrandsdal
Søknadsbeløpet er noe avkortet for å komme innenfor tilgjengelig ramme
15.300.000Telenor1000
Sogn og Fjordane
0053Sogn og Fjordane fylkeskommune, søknad A39.440.000 629 
0015Sogn og Fjordane fylkeskommune, søknad A19.120.000 632 
Sør-Trøndelag
0075Sør-Trøndelag fylkeskommune – søknad nr.11.177.500 221 
0076Sør-Trøndelag fylkeskommune – søknad nr.21.465.000 200
0160Melhus kommune1.250.000Telenor 370 
0090Oppdal kommune713.800Vitnett 215 
Telemark
0111Bø kommune 2.900.000Midt-Telemark Breiband 267 
0115Sauherad kommune1.480.000Midt-Telemark Breiband 241 
Troms
0031Salangen kommune5.000.000Trollfjord Bredbånd  
Vest-Agder
0081Vennesla kommune, Kile300.000Telenor 89 
0113Songdalen kommune, Spikkeland - Øvland250.000Altifiber 35 
0125Åseral kommune, Austegard120.000Altifiber 30 
Østfold
0187Rømskog kommune500.000Dataservice 45 
 Sum tilskot:109.564.000  

Sør-Trøndelag fylkeskommune – søknad nr.1

Kommune/søknadProsjektUtbygger
Bjugn/Ørland Kalvå - EideRissa kraftlag
Roan Vik - Vikatunet Rissa kraftlag
 RoanStraumTelenor
 ÅfjordStrand - EidTelenor

 Sør-Trøndelag fylkeskommune – søknad nr.2

Kommune/søknadProsjektUtbygger
BjugnGjølga - Ny JordBreiband.no
HoltålenAunegrandaTelenor
HoltålenHessdalenTelenor
ÅfjordStjern -  ForfotTelenor

Breibandløftet 2015 – Prosjekt A1

KommuneProsjektUtbyggjar
BalestrandDragsvik - Lunde - TjugumSognenett
GaularBringeland-Skilbrei-LundeTelenor
JølsterStardalen, Klakegg, Førs, Håheim, SkredeEnivest
LærdalBorgund (Sjurhaugen – Maristova)Telenor
NaustdalHorne - Vevring- RedalEnivest
StrynLoen - Lodalen - Rake - Oppheim - MarsåStryn Energi as
VågsøyNaveEnivest
   

 

Breibandløftet 2015 – Prosjekt A3

KommuneProsjektUtbyggjar
FjalerGrytøyra og Våge områdeTelenor
FørdeHolsenEnivest
GloppenMyklebustdalenEnivest
HornindalSvor, Kjøs og MaursetEnivest
HøyangerUllebø – LangenesetTelenor
LusterDale i LusterSognenett
SogndalØvstedalenSognenett
SolundYtrøy og LundøyEnivest

Tildelinger 2016

Nkom mottok 102 søknader fra 15 fylker i 2016. Til sammen ble det søkt om tilskudd for 465 mill. kroner. Stortinget hadde bevilget 126,5 mill. kroner i 2016 til bredbåndstilskudd. 

Resultatet etter rangering først i fylkeskommunen, og endelig beslutning i Nkom, vurdert mot evalueringskriterier og total budsjettramme, var at 30 prosjekt fra 14 fylker fikk tilskudd.

Fylkesvis fordeling av tilskudd for 2016 er som følger:

Fylke:Søkt beløp:SøknaderInnvilget:Sum tilskudd:
Aust-Agder7.150.000621.990.000
Finnmark22.436.0701731.349.170
Hedmark35.051.4501037.692.450
Hordaland25.113.800516.800.000*)
Møre og Romsdal30.993.000714.750.000
Nordland51.439.5007210.377.500
Nord-Trøndelag81.159.75016416.015.000
Oppland42.328.000417.248.000
Rogaland13.953.000614.103.000
Sogn og Fjordane40.044.0003230.249.000
Sør-Trøndelag33.740.0005218.890.000
Telemark24.106.000844.950.000
Troms31.307.000527.026.000
Vest-Agder4.290.000224.290.000
Vestfold22.762.500100
Totalt465.874.07010230125.730.120

 *) Søknadsbeløpet er avkortet innenfor tilgjengelig ramme

Detaljert oversikt over innvilgede søknader: 

RF-nrKommune/søknadTilskuddUtbyggerDekning (husstander)
Aust-Agder 
0098Aust-Agder fylkeskommune (Froland/Vegårshei)1.420.000  259
0059Aust-Agder fylkeskommune (Grimstad/Froland)570.000  96
Finnmark 
0063Hammerfest kommune525.000Telenor  30
0075Porsanger kommune, Ytre Billefjord374.170Infra Nord  17
0065Nordkapp kommune450.000Infra Nord  17
Hedmark 
0122Stange kommune5.392.450  245
0074Trysil kommune, Vestby300.000Telenor  62
0123Trysil kommune, Slettås2.000.000Telenor  132
Hordaland 
0025Lindås kommune6.800.000*)  644
Møre og Romsdal 
0016Vanylven kommune4.750.000Telenor  605
Nordland    
0066Sømna kommune7.500.000  656
0117Evenes kommune2.877.500Telenor  149
Nord-Trøndelag 
0004Levanger kommune, Halsan1.830.000NTE  103
0053Steinkjer kommune, Stod-Breide1.500.000  150
0008Vikna kommune, Kystgruppen - A11.685.000  324
0105Høylandet kommune1.000.000  60
Oppland 
0096Sør-Aurdal kommune, Valdres – søknad nr.17.248.000   681
Rogaland 
0084Vindafjord kommune4.103.000Haugaland Kraft  332
Sogn og Fjordane 
0001Sogn og Fjordane fylkeskommune – søknad A23.974.000  1423
0069Sogn og Fjordane fylkeskommune – søknad B6.275.000  423
Sør-Trøndelag 
0023Sør-Trøndelag fylkeskommune – søknad nr.13.540.000  459
0112Sør-Trøndelag fylkeskommune – søknad nr.215.350.000  730
Telemark 
0048Vinje kommune 500.000Vest-Telemark kraftlag  30
0051Nissedal kommune1.000.000Vest-Telemark kraftlag  50
0116Kviteseid kommune300.000  120
0046Bamble kommune3.150.000Telenor  390
Troms 
0127Harstad kommune3.126.000  233
0045Bardu kommune3.900.000Nordix Data  200
Vest-Agder 
0056Vest-Agder fylkeskommune (Hægebostad m.fl.)2.385.000  260
0057Vest-Agder fylkeskommune (Vennesla m.fl.)1.905.000  350

Tildelinger 2017

Nkom mottok 142 søknader fra 17 fylker i 2017. Til sammen ble det søkt om tilskudd for 589 mill. kroner. Stortinget hadde bevilget138,7 mill, kroner i 2017 til bredbåndstilskudd. 

Resultatet etter rangering først i fylkeskommunen, og endelig beslutning i Nkom, vurdert mot evalueringskriterier og total budsjettramme, var at 40 prosjekt fra 15 fylker fikk tilskudd.

Fylkesvis fordeling av tilskudd for 2017 er som følger:

FylkeSøkt beløpSøknaderInnvilgetSum tilskudd
Akershus8.000.000215.000.000
Aust-Agder7.910.00021750.000
Buskerud12.300.000423.800.000
Finnmark23.465.000611.600.000
Hedmark106.374.138431022.377.000
Hordaland16.110.000516.000.000
Møre og Romsdal39.814.5271134.052.400
Nordland80.145.79717411.446.910
Nord-Trøndelag56.227.15017726.109.650
Oppland99.817.5005115.280.000*)
Rogaland24.425.000700
Sogn og Fjordane59.087.8003124.104.800
Sør-Trøndelag13.974.160413.575.000
Telemark12.625.000748.575.000
Troms26.000.000614.500.000
Vest-Agder1.675.000221.675.000
Østfold800.000100
Totalt588.751.07214240138.845.760
 

*) Søknadsbeløpet er avkorta innafor tilgjengelig ramme

Detaljert oversikt over innvilgede søknader: 

RF-nrKommune/søknadTilskudd
Akershus
0050Nes kommune5.000.000
Aust-Agder
0035Vergårshei kommune750.000
Buskerud
0147Krødsherad kommune1.900.000
0068Sigdal kommune1.900.000
Finnmark
0122Lebesby kommune1.600.000
Hedmark 
0009Eidskog kommune, Vest1.112.000
0151Engerdal kommune, Drevsjø S600.000
0134Engerdal kommune, Sømådalen1.050.000
0026 Grue kommune6.260.000
0105 Rendalen kommune, Finstad - Unsetbrenna1.050.000
0126 Tolga kommune3.810.000
0005 Trysil kommune, Landsjøåsen - Galåsen850.000
0054 Tynset kommune1.959.000
0044 Åmot kommune, Osdalen520.000
0064 Åsnes kommune5.166.000
Hordaland 
0071Masfjorden kommune6.000.000
Møre og Romsdal 
0069Halsa kommune470.000 
0081 Tingvoll kommune2.582.400 
0083 Vanylven kommune1.000.000 
Nordland 
0015Bindal kommune 3.056.910 
0012 Rødøy kommune1.870.000 
0094Sørfold kommune3.000.000
0079Vevelstad kommune3.520.000
Nord-Trøndelag 
0025Flatanger kommune3.699.588
0075Inderøy kommune900.000
0057Levanger kommune, Ytterøy7.000.000
0073Lierne kommune, Leirbakken520.000
0070Steinkjer kommune5.000.000
0029Stjørdal kommune, Langstein980.000
0016Verdal kommune8.010.062
Oppland 
0154Gran kommune, Hadeland-regionen15.280.000 *)
Sogn og Fjordane 
0002Sogn og Fjordane fylkeskommune - søknad A224.104.800
Sør-Trøndelag 
0080Sør-Trøndelag fylkeskommune3.575.000
Telemark 
0095Kragerø kommune3.175.000
0107Seljord kommune400.000
0031Skien kommune3.000.000
0164Tokke kommune2.000.000
Troms 
0172Balsfjord kommune4.500.000
Vest-Agder 
0124Lyngdal kommune1.200.000
0074Søgne kommune475.000

*) Søknadsbeløpet er avkortet innenfor tilgjengelig ramme

Tildelinger 2018

Fylkesvis fordeling for 2018
FylkeFordeling
samlet 2018
Samlet statlig
støtte 2018 i kr
Akershus3,8 %5 697 999
Aust-Agder2,2 %3 335 790
Buskerud3,0 %4 546 732
Finnmark 4,3 %6 455 380
Hedmark7,0 %10 437 181
Hordaland5,6 %8 325 674
Møre og Romsdal11,6 %17 295 938
Nordland13,3 %19 979 404
Oppland4,3 %6 375 864
Oslo0,0 %
Rogaland3,5 %5 222 383
Sogn og Fjordane11,5 %17 240 073
Telemark3,2 %4 793 042
Troms4,5 %6 683 313
Trøndelag13,4 %20 073 775
Vest-Agder3,7 % 5 484 040
Vestfold2,2 %3 270 005
Østfold3,0 %4 483 408
Norge totalt100,0 %149 700 000

Tildelinger 2019

Fylkesvis fordeling for 2019
FylkeFordeling
samlet 2019
Samlet statlig
støtte 2019 i kr
Akershus7,5 %18 775 388
Aust-Agder3,6 %9 021 394
Buskerud3,9 %9 865 046
Finnmark 2,8 %7 003 874
Hedmark11,0 %27 369 623
Hordaland4,3 %10 794 353
Møre og Romsdal6,9 %17 211 283
Nordland12,1 %30 133 774
Oppland6,0 %15 077 510
Oslo0,0 %
Rogaland3,9 %9 815 747
Sogn og Fjordane4,0 %9 932 705
Telemark2,8 %7 081 342
Troms4,4 %10 911 520
Trøndelag18,0 %44 887 215
Vest-Agder4,3 %10 659 625
Vestfold1,0 %2 527 217
Østfold3,5 %8 682 383
Norge totalt100 %249 750 000

Tildelinger 2020

Fylkesvis fordeling for 2020
FylkeFordeling
samlet 2020
Samlet statlig
støtte 2020 i kr

Agder

6,1 %

24 736 934

Innlandet

18,5 %

75 099 790

Møre og Romsdal

6,7 %

27 021 197

Nordland 

9,6 %

38 827 029

Oslo

0,2 %

939 255

Rogaland

4,8 %

19 527 810

Troms og Finnmark

4,9 %

20 069 708

Trøndelag

13,4 %

54 559 627

Vestfold og Telemark

8,9 %

36 251 903

Vestland

8,0 %

32 520 113

Viken

18,9 %

76 731 633

Norge totalt

100,0 %

406 285 000

Tildelinger 2021

Fylkesvis fordeling for 2021

Fylke

Fordeling
samlet 2021

Samlet statlig
støtte 2021 i kr

Agder

5,7 %

20 575 318

Innlandet

16,8 %

61 215 534

Møre og Romsdal

5,2 %

18 803 707

Nordland 

10,2 %

37 074 281

Oslo

0,1 %

377 808

Rogaland

4,9 %

17 817 506

Troms og Finnmark

6,3 %

22 767 802

Trøndelag

13,0 %

47 422 608

Vestfold og Telemark

8,8 %

31 984 658

Vestland

8,3 %

30 388 763

Viken

20,8 %

75 654 015

Norge totalt

100,0 %

364 082 000

Tildelinger 2022

Fylkesvis fordeling for 2022

Fylkeskommune

Fordeling 2022

Statlig støtte 2022 i kr

Agder

3,7 %

11 253 274

Innlandet

19,7 %

59 886 523

Møre og Romsdal

4,3 %

13 222 081

Nordland

13,1 %

40 019 974

Oslo

0,2 %

759 433

Rogaland

4,4 %

13 542 696

Troms og Finnmark

6,5 %

19 734 428

Trøndelag

12,3 %

37 620 657

Vestfold og Telemark

6,6 %

19 968 276

Vestland

8,0 %

24 469 568

Viken

21,1 %

64 171 089

Totalt

 

304 648 000

Tildelinger 2023

Fylkesvis fordeling for 2023

Fylkeskommune 

2023-bevilgning 

Agder 

16 164 838

Innlandet 

 69 626 686 

Møre og Romsdal 

17 568 185 

Nordland 

50 384 732 * 

Oslo 

2 050 403 

Rogaland 

 16 227 421 

Troms og Finnmark 

26 404 562 

Trøndelag 

 49 100 943 

Vestfold og Telemark 

 20 491 097 

Vestland 

 33 151 627 

Viken 

69 981 507 

* Inkludert tilleggsbevilgning fra KDD på kr 8.467.000,- i juli 2023

I tillegg har alle fylkeskommunene fått tillatelse til å overføre ubrukte midler fra perioden 2018 til 2022. Dette utgjør i overkant av 230 millioner kroner.

Fylkeskommune 

Ubrukte midler, 2018-2022 

Agder 

Innlandet 

23 918 345 

Møre og Romsdal 

Nordland 

Oslo 

759 433 

Rogaland 

13 542 696 

Troms og Finnmark 

Trøndelag 

89 921 764 

Vestfold og Telemark 

Vestland 

27 969 568 

Viken 

75 702 367 

Tilskuddsordningen 2014 - 2023

Nkom forvaltet den statlige tilskuddsordningen for bredbåndsutbygging fra og med 2014 til og med 2019. Fra 2018 ble ordningen forvaltet av Nkom i samspill med fylkeskommunene. Fra 2020 overtok fylkeskommunene ansvaret for ordningen. Midler som er tildelt i de enkelte år, skal følge kravene og retningslinjene som gjelder for ordningen det året de ble tildelt. (Tabell over midler)

2014 til 2017

2018

  • Nkom forvaltet tilskuddsordningen i samråd med fylkeskommunene
  • Ordningen var fra 2018 meldt inn under gruppeunntaksforordningen (GBER). 
  • Hver fylkeskommune fikk en økonomisk ramme for tilskudd fordelt etter den faktiske dekningen av bredbåndstilbud i hvert fylke. 
  • Fylkeskommunene håndterte og prioriterte prosjekter innen eget fylket, og sendte en prioritert liste av prosjekter til Nkom med tilskuddsbehov innenfor den økonomiske rammen som hvert fylke hadde fått.

Fordelingsnøkkel 2018

For hvert fylke var det lik vekting av områder uten tilbud om bredbånd med nedlastningshastighet på minst 10 Mbit/s, og antall husholdninger som kun har tilbud om bredbånd med nedlastningshastighet, i intervallet 10 til 30 Mbit/s.

Krav til ordningen:

  • Krav slik de følger av gruppeunntaksforordningen for bredbåndsstøtte (GBER)
  • Støttemidler skal gå til utbygging av NGA-bredbånd, det vil si bredbånd med nedlastningshastighet på minst 30 Mbit/s.
  • Minst 50 prosent av midlene i det enkelte fylket skal prioriteres i områder som ikke har tilbud om 10 Mbit/s nedlastningshastighet.
  • 100 prosent dekning i det geografiske området som har fått støtte
  • Prosjektene skal være teknologinøytrale og det stilles krav om minst 25 prosent lokal medfinansiering på fylkeskommunalt nivå.
  • Grossisttilgang i tilgrensende områder på rimelige vilkår
  • Det skal være ekstra rørkapasitet dersom støttemidlene gikk til å etablerer rør eller kanaler
  • Det er en karenstid på fire uker fra standardtilbud for grossisttilgang er publisert, før kontrakt med bindingstid kan inngås med sluttkunder

For mer detaljert informasjon, se retningslinjer og akseptskjema her.

2019

  • Nkom forvaltet tilskuddsordningen i samråd med fylkeskommunene
  • Ordningen var meldt inn under samme gruppeunntaksforordning (GBER) som i 2018. 
  • Kravene i ordningen var i hovedsak de samme som i 2018
  • Kravet til at minst 50 prosent av midlene i det enkelte fylket skulle prioriteres i områder som ikke har tilbud om 10 Mbit/s nedlastningshastighet ble fjernet

Fordelingsnøkkel 2019 

For den ordinære tildelingen i statsbudsjettet, ble fordelingsnøkkelen basert på antall husholdninger i hvert fylke, som enten ikke hadde et tilbud om bredbånd med en nedlastningshastighet på minst 10 Mbit/s, eller hadde et tilbud i intervallet 10-30 Mbit/s, utelukkende basert på Telenors kobbernett. 

I revidert budsjett ble fordelingsnøkkelen basert på de husholdningene som hadde et tilbud under 30 Mbit/s, utelukkende basert på Telenors kobbernett. 

Endringer fra 2018 til 2019

Følgende punkter var nye i 2019:

  • Prosjekter i kommuner som ikke oppfylte kravene i forskrift om ledninger i offentlig veg, skulle ikke tildeles støttemidler. 
  • Fylkeskommunene har ansvar for at det skjer en samlet konkurranseutlysning for fylkeskommunen.
  • Minst 80 prosent av husstandene i fylket som tilbys bredbånd gjennom denne støtteordningen, skal være husstander som mangler et tilbud om bredbånd med en nedlastningshastighet på minst 10 Mbit/s, eller har bredbånd med en nedlastningshastighet i intervallet 10-30 Mbit/s basert på Telenors kobbernett.

Kriteriene var de samme for både den ordinære bevilgningen og ekstrabevilgningen i revidert budsjett. For mer detaljert informasjon, se retningslinjer og akseptskjema her.

2020

  • Fylkeskommunene har overtatt ansvaret med å forvalte ordningen i eget fylke
  • Fylkeskommunen melder støtteordningen inn under gruppeunntaksforordning (GBER)
  • Fylkeskommunene melder inn støtteordningen under GBER for ett kalenderår.
  • Nkom har en aktiv faglig veilederrolle for bruken av støttemidlene, blant annet når det gjelder spørsmål om statsstøtteregelverket og tredjepartstilgang.
  • Samme rammebetingelser og vilkår for bruk av midlene som i 2019
  • Rammene for ordningen gjøres kjent i et oppdragsbrev til hvert fylke, sammen med en kunngjøring av tildelt beløp.
  • Det er gjort noen endringer i kriteriene rundt fordelingsnøkkel

Fordelingsnøkkel 2020

Fordelingsnøkkelen er basert på siste tilgjengelige tall for bredbåndsdekningen, målt etter antall husholdninger i fylket uten tilbud om bredbånd, med nedlastningshastighet på minst 100 Mbit/s, i spredtbygde områder.

Endringer fra 2019 til 2020

Følgende punkter ble fjernet i 2020:

  • Kravet til at minst 80 prosent av husstander i fylket som tilbys bredbånd gjennom ordningen, må mangle tilbud om bredbånd med minst 10 Mbit/s nedlastningshastighet, eller ha bredbånd med nedlastningshastighet i intervallet 10 – 20 Mbit/s, basert på Telenors kobbernett.
  • Reservasjonen mot å tildele støttemidler til kommuner som ikke oppfyller kravene i forskrift om ledninger i offentlig veg.

For mer detaljert informasjon, se retningslinjer og akseptskjema.

2021

  • Fylkeskommunen forvalter ordningen i eget fylke lik 2020
  • Retningslinjer og øvrige krav er også i all hovedsak lik 2020 – ordningen. 

For mer detaljert informasjon, se retningslinjer og akseptskjema her.

Fordelingsnøkkel 2021

Fordelingsnøkkelen er basert på siste tilgjengelige tall for bredbåndsdekningen, målt etter antall husholdninger i fylket uten tilbud om bredbånd, med nedlastningshastighet på minst 100 Mbit/s, i spredtbygde områder.

Kravene i ordningen fra 2018 og frem til 2021 er i hovedsak slik for både ordinære bevilgninger og ekstrabevilgninger i de enkelte år.

  • Krav slik de følger av gruppeunntaksforordningen for bredbåndsstøtte (GBER).
  • Støttemidler skal gå til utbygging av NGA-bredbånd, det vil si bredbånd med nedlastningshastighet på minst 30 Mbit/s eller høyere.
  • 100 prosent dekning i det geografiske området som har fått støtte.
  • Prosjektene skal være teknologinøytrale og det stilles krav om minst 25 prosent lokal medfinansiering på fylkeskommunalt nivå.
  • Grossisttilgang i tilgrensende områder på rimelige vilkår.
  • Det skal være ekstra rørkapasitet dersom støttemidlene gikk til å etablerer rør eller kanaler.
  • Det er en karenstid på fire uker fra standardtilbud for grossisttilgang er publisert, før kontrakt med bindingstid kan inngås med sluttkunder.

2022

  • Fylkeskommunen forvalter ordningen i eget fylke lik 2021
  • Retningslinjer og øvrige krav er også i all hovedsak lik 2020 – ordningen

For mer detaljert informasjon, se retningslinjer og akseptskjema her.

Fordelingsnøkkel 2022

Fordelingsnøkkelen er basert på en vektet fordeling mellom andel av gjenstående husstander i spredtbygde områder uten tilgang til 100 Mbit/s nedlastning, estimert tilskuddsbehov for utbygging av bredbåndstilbud med minimum 100 Mbit/s til 100 prosent av husstandene og virksomhetene, og estimert tilskuddsbehov for utbygging av bredbåndstilbud med minimum 1 Gbit/s til 95 prosent av husstandene og virksomhetene.

Endringer fra 2021 til 2022

Kravene i ordningen er i hovedsak de samme som i 2021, men følgende punkt ble endret i 2022:

  • Støttemidler skal gå til utbygging bredbånd med nedlastningshastighet på minst 100 Mbit/s og 10 Mbit/s opp eller høyere.
  • Kravet til lokale bidrag økes fra 25 % til 30 % av tilskuddssummen som fylkeskommunen får tildelt av departementet.

Nytt i ordningen for 2022

Fylkeskommunen må ta direkte kontakt med utbyggere som har tatt på seg dekningsforpliktelse etter 5G-auksjonen september 2021, for å undersøke deres eventuelle utbyggingsplaner i de aktuelle områdene.

2023

  • Fylkeskommunen forvalter ordningen i eget fylke lik 2022
  • Ny versjon av GBER gir en del endringer av ordningen sammenlignet med 2022
  • Nasjonal høring gjennomføres av Nkom

For mer detaljert informasjon, se retningslinjer og akseptskjema her.

Fordelingsnøkkel 2023

Fordelingsnøkkelen er basert på en vektet fordeling mellom andel av gjenstående husstander i spredtbygde områder uten tilgang til 100 Mbit/s nedlastning, estimert tilskuddsbehov for utbygging av bredbåndstilbud med minimum 100 Mbit/s til 100 prosent av husstandene og virksomhetene, estimert tilskuddsbehov for utbygging av bredbåndstilbud med minimum 1 Gbit/s til 95 prosent av husstandene og virksomhetene, og andel kommuner med sentralitetsindeks 5 eller 6.

Endringer fra 2022 til 2023

Det ble noen vesentlige endringer i ordningen fra 2022 til 2023, spesielt knyttet til hastighetskravene.

  • Ny terskelverdi hvor kravet er at i områder med eksisterende/planlagt utbygging med hastigheter under 100 Mbit/s, så skal nytt tilbud være på minimum 300 Mbit/s ned og 100 Mbit/s opp.
  • Det er også en terskelverdi for områder med eksisterende/planlagt utbygging med hastigheter under 30 Mbit/s. Her skal nytt tilbud være på minimum 100 Mbit/s ned og en fordobling av eksisterende hastighet opp.
  • Det er nå mulig å gi støtte til drift i tillegg til investeringer.
  • Kravet til investeringer skjerpes ved at støtten må medføre markant forbedring i det støttede nettet.
  • Nkom gjennomfører for første gang nasjonal høring av dekning og kommersielle utbyggingsplaner. Mobiloperatørene følges spesielt godt opp med tanke på kommersielle planer knyttet til 5G – rabatten. Fylkeskommunen gis anledning til å gjennomføre supplerende høringer.
     

Reglene om offentlig støtte før endringen av GBER i norsk rett juni 2022

Les mer om reglene om offentlig støtte før endringen

Fra GBER artikkel 52 og kapitlene I til III, sammenfattes kravene til lovlig støtte i følgende underpunkter som vi informerer om her. Dette er ikke å anse som en uttømmende beskrivelse av regelverket, men en sammenfatning av de viktigste punktene.

ESA sine retningslinjer slik de lød før endringen juni 2022, kan anvende som et supplement til forståelsen av regelverket i GBER. De kan leses her.

Kartlegge markedet

Fullstendig informasjon om krav til kartlegging av markedet finner du her (GBER art. 52 nr.3 og ESAs retningslinjer pkt 3.3 avsnittene 69 til 73)

Årlig foretar Nkom en kartlegging av bredbåndsdekningen på husstandsnivå i Norge, også kalt dekningsundersøkelsen. På bakgrunn av denne informasjonen produseres det kartgrunnlag over bredbåndsdekningen for hver enkelt kommune. For å anvende støttemidlene, må prosjekteier undersøke at det ikke for det aktuelle området allerede foreligger et bredbåndstilbud eller planer om kommersiell utbygging de nærmeste tre årene. 

Hva er eksisterende infrastruktur i området?

Dersom det finnes tilbud til husholdninger og virksomheter med en hastighet på 30 Mbit/s eller høyere per i dag, så er det ikke grunnlag for å bygge ut med offentlig støtte. Dersom det eksisterende tilbudet har lavere hastighet, så kan det være grunnlag for å bygge ut med offentlig støtte.

Kartlegging av utbyggingsplaner i de kommende 3 år

Det må kartlegges med en høring i markedet, om det foreligger planer for å bygge ut bredbånd med en nedlastningshastighet på 30Mbit/s eller høyere, definert som Neste Generasjons Aksessnett (NGA), i det aktuelle området.

Nærmere spesifisering av NGA finnes i GBER artikkel 2 punkt 138 – se også ESAs retningslinjer pkt. 3.1 og 3.3

Høring på Doffin i fire uker

Høringen skal gjøres ved en veiledende kunngjøring på Doffin i minst fire uker. I tillegg kan det også tas kontakt med bredbåndstilbydere som opererer i området. 

Definisjon av investeringskostnader

Investeringskostnader er kostnader til utbygging av bredbånd, og ikke drift. (GBER art. 52. nr 2) Midler fra den offentlig støtteordningen kan ikke gå til kostnader akkumulert i planleggingsfasen av et utbyggingsprosjekt, eller til drift/vedlikehold av bredbåndsnett. 

Investeringskostnader som kan få støtte er definert som kostnader til utbygging av: 

  • passiv bredbåndsinfrastruktur 
  • bredbåndsrelatert bygge- og anleggsarbeid 
  • grunnleggende bredbåndsnett 
  • neste generasjons aksessnett (NGA)

Krav til anskaffelsesprosessen

Prosessen med å finne tilbyder som kan bygge ut og operere infrastrukturen, skal gjennomføres i henhold til nasjonale regler om offentlige anskaffelser og GBER art. 52 pkt. 4. Overordnet skal det være en prosess som er åpen, ikke-diskriminerende og gir likebehandling, med objektive evalueringskriterier. Produktet som etterspørres skal være teknologinøytralt.

Anskaffelsen skal gjøres på bakgrunn av det mest økonomisk fordelaktig tilbud. I enkelte tilfeller med få tilbud, så må tilbudene vurderes av et kompetent eksternt organ. Ved anskaffelser for å finne en tilbyder som skal bygge ut og operere infrastruktur, er det ikke tillatt å benytte prosesser med begrenset tilbudskonkurranse/anbudskonkurranse, eller å benytte konsesjonskontrakt som avtalegrunnlag.

Krav til grossisttilgang

Grossisttilgang er tredjepartstilgang/engrostilgang til infrastruktur.

I GBER artikkel 2 punktene 135-139 og artikkel 52 punkt 5, beskrives hva som ligger i kravet til grossist-tilgang. Oppsummert må tilbyder/utbygger som mottar offentlig støtte til utbygging av bredbåndsinfrastruktur, tilby bredest mulig aktiv og passiv grossisttilgang på rimelige og ikke-diskriminerende vilkår. 

Valgmuligheter for sluttbruker

Bakgrunnen for kravet til grossisttilgang er at andre operatører i markedet skal kunne være med å konkurrere på produkter med den valgte tilbyder. Dette skaper en sunn konkurranse, valgmuligheter for sluttbruker og motvirker regionale monopol i markedet.

Grossisttilgang i minst sju år

Grossisttilgang skal gis i minst sju år, mens rettigheten til grossisttilgang til føringsvei og stolper skal ikke være tidsavgrenset.

Bredest mulig aktiv og passiv grossisttilgang

Bredest mulig grossisttilgang inkluderer, med utgangspunkt i nåværende teknologi, minst følgende produkter:

  • Fibernett: Tilgang til føringsvei, stolper, mørk fiber, fysisk eller virtuell fysisk tilgang til aksesslinjen (VULA) og bitstrømstilgang. 
  • Kabel-TV-nett: Tilgang til føringsvei og stolper, og bitstrømstilgang. 
  • Passiv nettinfrastruktur: Tilgang til føringsvei, stolper, mørk fiber, fysisk eller virtuell fysisk tilgang til aksesslinjen. 
  • xDSL-baserte bredbåndsnett (kobber): Fysisk tilgang til aksesslinjen, bitstrømstilgang. 
  • Mobilnett og faste trådløse nett: bitstrømstilgang, tilgang til master, til backhaul-nett. 
  • Satellittbasert kommunikasjon: bitstrømstilgang.

Plikt til etablering av ekstra kapasitet i føringsveier

Der det gis offentlig støtte til etablering av føringsvei i bakken, skal den være stor nok til å romme minst ett ekstra kablet nett. Kapasiteten i slike føringsveier skal være tilstrekkelig til at det ekstra nettet kan bygges ut med enten punkt-til-punkt, eller punkt-til-multipunkt topologi, uavhengig av hvilken topologi utbygger selv velger.

Plikten til å etablere ekstra kapasitet i føringsveier gjelder også kablede deler av nett, der siste strekningen til sluttkunden er basert på for eksempel mobil- eller fast trådløs teknologi. 

Kontraktsmaler for grossisttilgang

Bredbåndsbransjen har i samarbeid med Nkom utarbeidet et sett med kontraktsmaler for grossisttilgang. Kontraktsmalene kan benyttes som utgangspunkt for utarbeidelse av en avtale mellom utbygger og tilgangskjøpere i statsstøttede bredbåndsnett. Kontraktsmalene ligger som en samlet nedlastning og kan hentes ned her.

Rimelige og ikke-diskriminerende vilkår

Prisen for grossisttilgang skal bygge på prinsipper som står i prisveilederen. Salg til sluttbruker kan først finne sted 4 uker etter at standardavtaler har ligget lett tilgengelig på tilbyders nettsider. Forutsetningen for rimelige og ikke-diskriminerende vilkår, er at utbygger tilbyr tilgang for tilgangskjøpere i minst 6 måneder, før tjenesten kobles opp overfor sluttbrukerne.

Anskaffelsesprosessen

Utbygger må redegjøre overfor prosjekteier hvordan kravene om tilgangsforpliktelser skal oppfylles, eksempelvis i tilbudsskjema. 

Tekstforslag til utbyggingskontrakter

Nkom har utarbeidet forslag til tekster som anbefales å brukes i kontrakter som inngås for utbygging av statsstøttet bredbåndsnett. Forslagene er utarbeidet slik at de klargjør ansvarsforholdet partene har, og sikrer at reglene for offentlig støtte er oppfylt. I dokumentet "Forslag kontraktstekster" ligger følgende forslag til punkter:

  • Kontraktsforslag innledningsvis som regulerer motstrid mellom ulike dokumenter 
  • Kontraktsforslag om krav etter støtteregelverket 
  • Kontraktsforslag om plikt til å gi nødvendig informasjon i forhold til støtteregelverket (gjelder for støtteordningen til og med tildeling 2019) 
  • Kontraktsforslag om plikt til å gi nødvendig informasjon i forhold til støtteregelverket (gjelder for støtteordningen fra og med tildeling 2020)

Følgende vedlegg bør inntas i kontrakten mellom fylkeskommune/kommune og utbygger:

  • KDDs retningslinjer for det året støtten blir tildelt 
  • ESA-notifiseringen (dersom støtten er gitt i tråd med denne)
  • GBER

Rapportering

Sluttrapportering for midler tildelt etter 2020

Fylkeskommunen rapporterer bruk av midlene til Nkom når prosjektene er ferdige.

For midler tildelt i 2020, er siste frist for sluttrapportering 18. april 2022.
For midler tildelt i 2021 er siste frist for sluttrapportering 1. oktober 2023.
For midler tildelt i 2022 er siste frist for sluttrapportering 1. oktober 2024.
For midler tildelt i 2023 er siste frist for sluttrapportering 1. oktober 2025.

Unntak fra fastsatt frist for rapportering kan bare gis av KDD.

Mal for sluttrapportering av 2020-midler senere

Sluttrapportering for midler tildelt før 2020

Fylkeskommunen rapporterer bruk av midlene til Nkom når prosjektene er ferdige, og senest to år etter at midlene er utbetalt. Dersom prosjektene ikke er ferdigstilt innen fristen, skal fylkeskommunen melde fra om dette med en ferdigstillelsesplan innen samme frist.

Mal for sluttrapportering av midler fra 2018 og 2019

Krav til bruk av søknadsmidler

Fylkeskommunene får tildelt statlige midler etter en fordelingsnøkkel som utarbeides årlig av KDD, i samråd med Nkom. Det kan velges ulike prosedyrer for utvelgelse av utbyggingsområder som får støtte. Noen fylkeskommuner velger en søknadsbasert ordning fra kommunene, andre fylkeskommuner gjennomfører kartleggingen selv. Uansett valg av prosedyre, er det fylkeskommunen som må sikre at områdene som blir valgt ut, er støtteberettigede. 

I forbindelse med utvelgelse av utbyggingsområder, så må det gjøres et grundig forberedende arbeid. Begrunnelsen for dette ligger i de rettslige kravene fra ESA. Vi gir deg her hovedpunktene for det forberedende arbeidet. 

  • Det må lages et kartomriss av det aktuelle området, og skaffes en oversikt over antall fastboende og virksomheter i området. Fra 2023 er det også krav om adresselister.
  • De må lages en oversikt over den eksisterende dekningen i det aktuelle området.
    Kartgrunnlaget for en slik oversikt, kan hentes ut av den årlige dekningsundersøkelsen som Nkom utarbeider.
  • Det må gjennomføres en offentlig høring for å kartlegge om det foreligger kommersielle planer for utbygging i det aktuelle området. Fra 2023 kan en basere seg på Nkom sin høring.
  • Det må gjøres en grundig kartleggingsprosess for å få et mest mulig riktig og reelt kostnadsestimat. 
  • Det må kartlegges hvilke tilleggsløsninger som finnes for finansiering. I Norge er det stilt krav om at det skal være et lokalt bidrag. Størrelsen varierer etter tildelingsår..
    Lokalt bidrag består av støtte fra fylke, kommune, private aktører og egeninnsats (dugnad).
    Nasjonalt bredbåndsråd (NBR) har i 2018 fastsatt satser for personinnsats, timesats, sats for graving av grøfter. Satsene fremkommer i de nasjonale retningslinjene for ordningen det aktuelle året. 
  • Det er fylkeskommunene som avgjør hvordan tilskuddsmidler skal benyttes i eget fylke.

For det aktuelle prosjektet vil opplysningene som er fremskaffet, være viktig grunnlagsinformasjon for prosessen videre. Nkom presiserer at detaljert informasjon videre i denne artikkelen også må leses nøye.

Informasjonsfilm

Nkom har laget en kort informasjonsfilm som gir deg en rask oversikt over offentlig støtte til bredbåndsutbygging.

Merk følgende, fra og med 2022 er det et nytt krav om at støtten som tildeles må gi minimum 100 Mbit/s. I filmen ved 1 minutt og 17 sekunder sies det 30 Mbit/s, det skal fra 2022 være 100 Mbit/s. Dette kravet er i 2023 ytterligere skjerpet.